Stor pristest knuser taxfree-myten

prisjakt Country manager Christoffer Reina hos produkt- og prissammenligningstjenesten Prisjakt.
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».

-70 prosent av de 1668 produktene vi prissjekket blant utvalget i butikken på Norges største flyplass, drevet av Travel Retail Norway, var billigere å kjøpe online i Norge. Hos fergerederiet Color Line fant vi 339 direkte sammenlignbare produkter, og her var 58 prosent billigere i norske nettbutikker, forteller daglig leder Christoffer Reina hos Prisjakt.no.

I juni sjekket pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt prisene på mer enn 2000 produkter i norske nettbutikker, varer som også enten selges i butikken avgangshallen for utenlandsreiser på Oslo Lufthavn, eller ombord i Color Lines utenlandsferger. Pristesten fokuserte på noen av de største og mest populære varekategoriene for nordmenn på vei til utlandet; parfyme, skjønnhet- og velværeprodukter, samt solbriller.

-Mange av oss legger igjen vår økonomiske sans ved grensen, og vandrer gjennom taxfreebutikken i modus om at «alt er billigere» – blant annet fordi man forlater norsk territorium og dermed slipper momsen når man handler. Vår pristest viser at man må lete grundig og smart for å spare penger i taxfreebutikken, da flertallet av varer da vi sjekket faktisk var billigere å kjøpe i en norsk nettbutikk. Konklusjonen styrker funnene fra tilsvarende undersøkelser vi har gjort tidligere år, men da har vareutvalget vært mer begrenset, sier Christoffer Reina.

  • Av 1668 taxfree-varer, som ble sjekket på Oslo Lufthavn 9. juni, ble 1167 produkter (70%) solgt billigere i en norsk nettbutikk den samme dag. 438 produkter (26,2%) var billigere å kjøpe på «Avgang utland».
  • Hos Color Line fant prisjegerne 339 produkter som også ble solgt i en norsk nettbutikk samme dag. 198 produkter (58%) var billigere hos Prisjakts nettsøketjeneste, mens 129 produkter (38%) var billigere å kjøpe ombord.
  • Testens desiderte prisvinner var parfymen Chanel Chance Eau Tendre (100 ml), som var hele 2.866 kroner billiger ombord hos Color Line enn i nettbutikken.
  • Det beste priskuppet på Oslo lufthavn dameparfymen Valentino Born in Roma Donna Intense 100 ml, som var hele 1873 kroner billigere i avgangshallen.
  • Kategorien «Solbriller» utmerker seg som klart billigere å handle på nett enn i taxfreebutikken, selv om et finnes unntak. Undersøkelsen avdekket at en rekke Oakley-modeller var over 900 kroner billigere å handle på nett.

-Er du smart, og vet hva du er på jakt etter, kan du spare hele fly- eller fergereisen – og vel så det – på å gjøre research før du reiser. For det et gjelder å ikke la seg blende av taxfree-plakatene i denne prisjungelen når du først står i butikken, disse gir et massivt inntrykk av at kuppene står i kø når du drar kortet i taxfreebutikken, fortsetter Christoffer Reina.

Han trekker spesielt frem Color Lines egen prisliste i kundeavisen, som sammenligner med såkalt «Veiledende pris i Norge», og samtidig forteller hva du kan spare på hver enkelt vare ved å handle ombord.

-Her skapes det inntrykk av at det er penger å spare på nær sagt samtlige produkter i fergenes taxfree-butikker. Vår test viser at dette definitivt ikke stemmer. Andre får vurdere om dette er i tråd med regelverket for prismarkedsføring, men særlig opplysende er det ikke for forbrukeren, sier Christoffer Reina.