Slik kan Norges nye fjerntog bli

Illustrasjonsbilde av hvordan bistro-området i de nye fjerntogene kan se ut. Foto: Norske tog

Panoramautsikt, liggestoler, fleksible sovekupeer, bistro – og ikke minst god bagasjeplass. Se bildene av hvordan Norges nye fjerntog kan bli når de settes i drift fra 2026.

Dagens lokomotiver og vogner er i ferd med å nå sin levetid, og må byttes ut de neste årene.

I statsbudsjettet for 2022 er det foreslått å kjøpe nye fjerntog.

I første omgang er det lagt opp til å kjøpe 17 nye tog. Anslått kostnad er 6,5 mrd. kroner, med en kostnadsramme på inntil 8 mrd. kroner.

Saken fortsetter under annonsen:


Norske tog forbereder nå utlysningen, og har fått utarbeidet illustrasjoner for hvordan de nye togene kan bli.

– Dette vil gi et fantastisk løft for de lengre togreisene. Toget skal ikke bare være en transportetappe, men et sted hvor du liker å være, forteller Øystein Risan, sjef for Norske tog, i en pressemelding, og legger til:

– Norge har noen av verdens mest spektakulære togreiser, som Bergensbanen og Dovrebanen. Her kommer du tett inn på fjord og fjell, på det beste Norge har å by på av majestetisk natur. Det vil vi utfordre togprodusentene til å lage spennende løsninger for.

Nye fjerntog

Picture 1 of 7

Illustrasjonsbilde 2 og 4 personers sovekupé

Les også: Her er 14 grep du kan gjøre før nyttår for å redusere skatten din i 2021

De første togene blir satt i drift i 2026

I de nye togene legges det opp til sovekupeer som kan gjøres om til lukkede sittegrupper på dagen. Det gir mulighet til å arbeide i fred og passer perfekt for forretningsreisende som ønsker å arbeide, ifølge Risan.

Togprodusentene utfordres også på å lage rimeligere soveløsninger. Dette kan være liggestoler, slik som finnes på førsteklasse om bord på fly.

Det vil også bli lagt vekt på god bagasjeplass og familietilbud.

– Togene vi bestiller, skal minimum ha like gode tilbud som i dag. For eksempel stiller vi krav til sovekupeer. Men utover dette, vil vi la produsentene bruke sin kompetanse og vise oss hva de kan få til. De beste løsningene skaper vi som regel sammen, forteller Risan.

De nye togene skal bruke kjent og velprøvd teknologi, men må likevel tilpasses for å passe det norske jernbanenettet. Byggingen vil kunne starte i 2023, og togene vil kunne tas i bruk fra 2026.

Etter leveranse av de første togene gir kontrakten mulighet for å utløse opsjoner på ytterligere tog (totalt 100 tog).

Dette gir en fleksibilitet og langsiktighet som bygger opp under langtidsplanen til Norske tog som tar for seg behovet for inn- og utfasing av materiell frem til 2033.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Her er tipsene dersom du frykter at arveavgiften blir gjeninnført

Disse bankene har høyest kundetilfredshet

Brukt elbil kan bli nesten 7000 kroner dyrere

Dette skjer om du overfører penger til feil konto

Dette bruker du mest strøm på hjemme