Kjøpe eller selge brukt? Ikke la deg lure!

posten Nordmenn handler mer brukt. Det betyr mer penger i omløp – noe kriminelle vil forsøke å utnytte. Foto: Posten.

– Bedragerier har nærmest eksplodert de siste årene, sier politiet. Nå advarer Posten Bring, politiet og Tise om svindel i bruktmarkedsplassene.

– Akkurat som oss forbrukere, så følger kriminelle også trender. Brukthandel er svært populært og spesielt bruktmarkedene på nettet merker en stor pågang. Dermed er det mer penger i omløp, noe de kriminelle vet å utnytte, sier fagsjef for antikrim i Posten Bring, Terje Ulfsten.

Han har listet opp de mest «typiske» svindelmetodene:

  1. Svindleren får selger til å sende varen til seg før den er betalt. Gjerne ved at svindleren viser til falske transaksjoner eller kvitteringer.
  2. Kjøperen forledes til å forhåndsbetale en vare ved at de mottar en forfalsket sporingskvittering fra svindleren på at sendingen er innlevert hos for eksempel Posten.
  3. Kjøper forhåndsbetaler varer eller betaler postoppkrav. De mottar pakkene med verdiløst innhold eller annet enn det som var avtalt.

Politiet er også tydelige på at bedragerier er noe som i stadig større grad forekommer i dag enn tidligere.

– Bedragerier har nærmest eksplodert de siste årene og det store omfanget har blitt et samfunnsproblem. Vi ser at de kriminelle øker sine aktiviteter i høysesonger og det er viktig at den enkelte er varsom, sier politiinspektør Christina T. Rooth i Oslo politidistrikt.

Den populære bruktmarkedsplassen Tise ber også sine brukere om å være varsomme.

– I takt med at Tise vokser blir vi også et mer attraktivt mål for svindlere, og vi jobber kontinuerlig med å gjøre det vanskelig for de å misbruke plattformen vår, sier markedssjef Sigrun Stenseth og forklarer videre:

– Økning i svindelforsøk krever mer av både oss som aktør og at vi har en sikker løsning, men også at brukerne er bevisste.

Råd for å unngå svindel:

Fagsjef Ulfsten i Posten Bring har listet opp en rekke råd for å unngå å sette seg i situasjoner der man kan bli svindlet:

  1. Vær skeptisk: Vær forsiktig med å inngå avtaler med ukjente personer, spesielt hvis de presser på for en rask handel. Husk også at det er svært enkelt å forfalske e-post, SMS, telefonnumre og nettsider.
  2. Bruk pålitelige plattformer: Handel gjennom anerkjente markedsplasser gir beskyttelse for både selgere og kjøpere.
  3. Unngå forhåndsbetaling: Unngå forhåndsbetaling, hvis du er usikker på selgerens troverdighet.
  4. Ukjent faktura: Vær ekstra oppmerksom dersom du får en faktura på en vare du aldri har bestilt. Dette kan være et faresignal på at noe er galt.
  5. Bruk postoppkrav: Selger du en vare på nett – utenfor de anerkjente markedsplassene, kan det være lurt å bruke postoppkrav.
  6. Bruk Posten-appen: Med appen kan du følge sendingen i sanntid.
  7. Meld fra om svindel: Hvis du mistenker svindel, bør du rapportere det til aktuell bank, nettbutikk, markedsplass og transportleverandør.
  8. Anmeld forholdet: Blir du utsatt for svindel, anmeld forholdet til politiet.