Gjenbruk: Unge menn velger second hand over fast fashion

brukte klær Illustrasjosnbilde. Foto: Unsplash.

Hver fjerde mann i generasjon Z velger second hand eller vintage når det er tid for å fornye garderoben. Tilsvarende tall for kvinner i samme alder, og for hele befolkningen, er hver sjuende. Det viser en Sifo-undersøkelse fra oppbevaringsforetaket Elfa som knuser myten om at menn fra generasjon Z ikke handler second hand.

– Bærekraftig mote har blitt kjempestort blant unge menn, sier Linn Carlsen, fra Elfa.

For 20 år siden var det fortsatt skamstemplet og forbundet med fattigdom. I dag er second hand-shopping mainstream og et naturlig valg for mange. En undersøkelse fra Elfa viser at hver syvende nordmann (15%) heller kjøper brukte klær enn nye. De aller beste på dette er menn i generasjon Z, dvs. aldersgruppen 16–25 år. Hver fjerde av dem betrakter second som det selvsagte valget, og hele sju av ti sier at det ligger innenfor deres preferanseramme.

  • Det finnes en myte om at unge menn ikke handler second hand. Men det vi har sett mer av de siste årene, og nå får bekreftet av denne undersøkelsen, er at unge menn er den generasjonsgruppen som handler mest second hand av alle, sier Christine Dalman, oppbevaringsekspert i Elfa, og fortsetter:
  • Dessuten er second hand kult, unikt og billig. Det gir mulighet til å uttrykke sin egen personlige stil, og det passer dagens unge menn
  • At unge kvinner i Norge generelt sett ikke har omfavnet second hand, tror jeg kommer av at de har blitt målgruppe for fast fashion-trenden. Men om jeg skal gjette, er det bare et tidsspørsmål før vi ser at flere unge kvinner handler mer second hand. Stadig flere kleskjeder satser på gjenbruk, og den høye inflasjonen vil sannsynligvis forsterke second hand-trenden, sier Christine Dalman, oppbevaringsekspert i Elfa.

Kvinner i tilsvarende alder kjøper ikke brukte plagg i like stor grad. I aldersgruppen 16–25 år er det 12 prosent av kvinner som helst kjøper second hand, og det kan sammenlignes med 26–41 år hvor tallet er 23 prosent. Den gruppen som er minst positive til å handle second hand, er såkalte boomers – der foretrekker bare åtte prosent å kjøpe second hand.