FINN-brukere sparer penger og miljøet

bruktmarked Bruktmarked, illustrasjonsbilde. Foto: Pixabay.

Brukere av FINN.no spare sikkert mye penger å å kjøpe rimelige ting, og selgerne tjener jo penger på å selge ting som de slipper å kaste eller gi bort. Iføge Second Hand Effect-rapporten bidro FINN-brukere også til å spare miljøet for potensielle klimagassutslipp tilsvarende produksjonen av svimlende 6,2 millioner sofaer i 2021.

7. juni lanserer FINNs morselskap Schibsted den årlige Second Hand Effect-rapporten, som er en oversikt over den potensielle miljøeffekten som kommer av at folk kjøper og selger brukte gjenstander på de ulike markedsplassene.

Sparer miljøet enormt

Miljøbesparelsen gjort av alle markedsplass-brukerne på tvers av alle landene, tilsvarer produksjonen av 0,3 millioner tonn stål, eller 0,06 millioner tonn plast.

Miljøbesparelsen gjort av FINN-brukere er en stor og viktig del av dette regnskapet.

Brukthandel via FINN i 2021 førte til potensielle klimakutt tilsvarende over en halv million tonn CO2e. Dette tilsvarer produksjonen av 6,2 millioner sofaer, brygging av 24 milliarder kopper kaffe, eller årlig utslipp fra 23.000 norske husholdninger, viser klimaregnskapet.

Bruken av markedsplassene på FINN har vært rekordhøy under pandemiårene, og 2021 var intet unntak. På Torget alene var det over 460 millioner besøk inn til annonsene dette året, og det ble lagt ut over 12,6 millioner annonser på bruktmarkedsplassen – som tilsvarer en økning på åtte prosent fra året før.

– Et fantastisk bidrag

Etter å ha levd med restriksjoner i nesten to år, ser man en klar trend i at nordmenn bruker FINN enda mer enn tidligere.

– Folk bruker bruktmarkedsplasser som et fullgodt alternativ til handling i butikker, og man har sett enorm økning i kjøp og salg, sier Anja Bergstrøm Karthum, som er ansvarlig for bærekraft i FINN:

– Second Hand Effect-rapporten viser også at gjenbruk og brukthandel har en enorm gevinst for miljøet. At FINN-brukere kan ha bidratt til material-besparing tilsvarende produksjonen av nesten 500 millioner brusbokser, eller 1500 kilometer jernbanelinje, er jo bare helt vilt å tenke på. Det er et fantastisk bidrag til et mer bærekraftig samfunn.

Ved å kjøpe færre nye ting, behøves det ikke å produsere like mye nytt. Det er derfor en viktig avgjørelse for miljøet å velge brukte varer i stedet for nye.

Bergstrøm Karthum forteller at Sustainable Brand Index har en årlig rangering av hvilke merkevarer som blir ansett som mest bærekraftige. I år kom FINN på førsteplass i denne kåringen.

– Det er forbrukerne som har stemt frem FINN i denne rangeringen, og det forteller oss at det er en stor og økende bevissthet rundt det miljøvennlige ved å kjøpe brukt. Det er smart, ikke bare for egen økonomi, men også for miljøet, sier hun.

Sparte over 25 000 tonn plast

Metodikken brukt for å lage utregningene i Second Hand Effect-rapporten tar utgangspunkt i at hvert solgte brukte produkt på markedsplassene erstatter produksjonen av et nytt. Dette bidrar til både en potensiell besparelse i klimagassutslipp også i brukte materialer.

I 2021 har for eksempel brukerne av Schibsteds markedsplasser bidratt til å forlenge livet til 0,3 millioner tonn stål. Dette tilsvarer stål til å bygge 40 Eiffel-tårn.

I rapporten er det også analysert hva slags materialer varene som ble solgt på markedsplassene hos FINN i 2021 ble laget av – noe som betyr at man potensielt unngikk å produsere disse mengdene av de aktuelle materialene:

Over 25 000 tonn plast = 477 millioner 2L PET flasker
Over 115 000 tonn stål = 1500 kilometer jernbanelinje
Over 14 000 tonn aluminium = 73 700 Teslaer
Christian Printzell Halvorsen, EVP Schibsted Nordic Marketplaces, er svært fornøyd med at alle de nordiske markedsplassene i Schibsted, FINN (Norge), Blocket (Sverige) og Tori (Finland), er med på å spare miljøet for klimafiendtlige utslipp.

– Second Hand Effect-rapporten viser at våre markedsplasser for brukthandel utgjør en positiv forskjell for miljøet. Vi ønsker å hjelpe brukerne våre til å redusere forbruket av nye produkter ved å gjøre det enklere å velge brukt enn nytt. At vi er med på å gi folk mulighet til å handle på en bærekraftig måte, er noe vi er veldig stolte av, sier Printzell Halvorsen.