– DNB sterk rustet til å støtte kundene gjennom krevende tider

dnb Illustrasjonsbilde. Foto: DNB.

DNBs resultat i fjerde kvartal 2022 var 9 947 millioner kroner, en økning på 3 792 millioner kroner fra tilsvarende kvartal i 2021.

Den høye aktiviteten i norsk økonomi fortsatte inn i fjerde kvartal. Et stramt arbeidsmarked og økende inflasjon bidro til at Norges Bank økte styringsrenten i flere omganger for å bremse inflasjonen. I tillegg er resultatet drevet av vekst og en skattereduksjon på 1 284 millioner kroner etter nedleggelsen av et datterselskap i Asia.

– Vi ser tilbake på et helt ekstraordinært år med gjenåpning, geopolitisk uro og uvanlig høy prisvekst. I et urolig finansmarked har norsk økonomi nok en gang vist robusthet, og norske bedrifter har virkelig imponert meg med sin omstillingsevne. DNB står sterkt rustet til å støtte personkunder og bedrifter gjennom usikre tider, sier konsernsjef Kjerstin Braathen.

Etter et år med høy aktivitet og gode resultater på alle områder av banken har DNB en svært solid finansiell posisjon. Styret vil foreslå for generalforsamlingen et utbytte på 12,50 kroner per aksje for 2022, i tråd med konsernets utbyttepolicy. Rundt halvparten av DNBs utbytte går tilbake til det norske samfunnet.

– For femte år på rad vil Sparebankstiftelsen DNB få utbetalt over en milliard kroner i utbytte fra DNB, og i år vil utbetalingen bli over 1,6 milliarder kroner. Pengene bruker de til å utløse gode krefter i samfunnet, for eksempel gaven til Den Norske Turistforening på over 20 millioner kroner. Det er vi stolte av, sier Braathen.

Økt aktivitet på alle produktområder

Utlån til kunder økte totalt med 220 milliarder kroner, eller 12,3 prosent, i løpet av 2022. Innskudd økte med 153 milliarder kroner, eller 10,7 prosent, i samme periode. Høy kundeaktivitet, økte rentenivåer og volumvekst bidro til at netto renteinntekter økte med 3 785 millioner kroner, eller 36,8 prosent, sammenliknet med fjerde kvartal i 2021, som var preget av historisk lave rentenivåer i markedet. Sammenliknet med tredje kvartal 2022, ble økningen 1 818 millioner kroner, eller 14,8 prosent.

– Vi har aldri snakket med flere kunder enn nå, og opplevelsen er at kundene våre i det store og hele er godt rustet. Kundene våre søker rådgivning, og både bedrifter og personkunder gjør nødvendige justeringer i møte med den nye økonomiske hverdagen, sier Braathen.

Inntektene fra kundedrevne aktiviteter (provisjonsinntekter) holdt seg på nivå med tilsvarende kvartal året før, og ble solide 3 038 millioner kroner, i et turbulent finansmarked. Alle produktområder, og særlig betalingsformidling og banktjenester, bidro til en solid inntektsvekst på 441 millioner kroner i 2022, eller 4 prosent, sammenliknet med året før.