Antallet abonnenter betalt med Vipps til himmels

vippsProduktsjef Kirsten Jarneid i Vipps. Foto: Vipps.

I løpet av ett år har antall nordmenn som betaler for abonnement med Vipps økt med 164 prosent. Vipps tror vi kun har sett starten på hvordan faste betalinger vil utvikle seg.

Stadig flere aktører tilbyr kundene sine å abonnere på ulike produkter og tjenester. Om det er månedskort på toget, strømming av musikk eller tv-serier, støtte til veldedighet eller et ekstra lagerrom betyr lite – nordmenn omfavner faste betalinger som oppgjørsform som aldri før.

Fra eie til leie

I 1. kvartal i år hadde Vipps en vanvittig vekst på hele 280 prosent i volum i faste betalinger, sammenlignet med samme periode i 2021.

– Den største veksten kom innen veldedighet og digitale medier, inkludert ulike avisprodukter. Vi ser også ser en markant økning innen et hav av andre segmenter som matkasser, treningssentre, bilvask, minilager, abonnementstjenester på badstu, garn, barneutstyr, kaffe, helsekost, brød, forsikring, software, medlemsorganisasjoner og idrettsklubber, sier produktsjef Kirsten Jarneid i Vipps.

Ifølge administrerende direktør Ivar Horneland i Virke, hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen, er det å gå fra å eie til å leie et av mange steg på veien mot en mer sirkulær økonomi og grønne forretningsmodeller.

– Norske forbrukere etterspør slike løsninger, og vi ser at stadig flere av våre medlemmer tilbyr leie-ordninger og abonnementer. Innovasjon og sirkulær økonomi henger tett sammen.

Det at eie til leie-ordninger er lett tilgjengelig for folk på for eksempel en app har mye å si. Handels- og tjenestenæringen er stadig i omstilling, og det å henge med på den teknologiske utviklingen er viktig for å kunne lykkes, sier Kristensen.

Voksende delingsøkonomi

Så langt har snaut 740 000 nordmenn brukt Vipps til å betale abonnement. Jarneid forteller at Vipps har tett dialog med brukersteder som allerede tilbyr faste betalinger til sine kunder, i tillegg til brukersteder som ønsker eller er i ferd med å gjøre det. Ifølge Jarneid oppgir alle samme forklaring på hvorfor kundene deres bruker eller ønsker å bruke løsningen.

– Det er så ukomplisert som at folk vil ha en enkel og trygg abonnements-løsning. Folk kjenner og føler seg hjemme i Vipps. I et litt større perspektiv er det naturlig å se utviklingen i sammenheng med den voksende delingsøkonomien. I dag opplever mange en større verdi i å leie enn å eie. Som sluttkunde har du tilgang til produktet eller tjenesten i en uke, måned eller et år. Dermed unngår du å betale for eierskap. I stedet bestemmer du fortløpende hva du skal ha tilgang til, samtidig som privatøkonomien din unngår svingninger som kommer med kjøp eller salg.

Svak start

I tillegg til en vekst på 280 prosent i volum i årets tre første måneder, har Vipps også en økning i antall transaksjoner på 180 prosent og antall brukersteder på 206 prosent, sammenlignet med samme periode i 2021. Veksten står i sterk kontrast til den trege starten Vipps opplevde i perioden etter at faste betalinger ble lansert våren 2020.

– Det var først mot slutten av 2020 at utrullingen fikk fart, før det gikk rett til værs i 2021. Nå ser vi aktører i stadig nye og til dels umodne bransjer tilby kundene sine abonnementsløsninger. I tillegg til å være kundevennlig, bidrar nemlig tjenesten også til at aktørene som tilbyr den en sikrere og mer forutsigbar inntjening. Utviklingen gjør at jeg tror vi kommer til å se en positiv utvikling for faste betalinger i lang tid fremover.

Jarneid peker på tre faktorer som må være på plass for at en bedrift skal lykkes med faste betalinger. Aller viktigst er det å ha et godt produkt, enten om det er snakk innhold, brukeropplevelse eller en god sammensetning av fysiske produkter.

– I tillegg må betalingsmidlene være oppdatert slik at de faste trekkene gjennomføres uten knot. Og sist, men ikke minst må selve kjøpet gå kjapt, og brukeren må føle seg trygg på hva hen betaler for og hva vilkårene er, sier Jarneid.