100.000 småbedrifter får enklere skatterapportering

Finansminister Siv Jensen og skattedirektør Hans Christian Holte med prosjektmedarbeider Grethe Holterhuset på lanseringen av Næringsrapport skatt. FOTO: Thomas Brun/ NTB Produksjon

I dag åpner Skatteetaten leveringsløsningen Næringsrapport skatt. Dette er et av Skatteetatens prosjekter for forenkling for næringslivet, og vil hjelpe mindre bedrifter til å spare tid på skatterapporteringen.

Skatteetaten har lansert en ny, bedre og enklere løsning for de som driver egen bedrift og gjør rapporteringen selv. Næringsrapport skatt er åpen for små aksjeselskaper og enkeltpersonforetak fra 31. mars, med leveringsfrist 31. mai.

Næringsrapport skatt er en ny leveringsløsning som gjør det enklere for foretak å rapportere skatteforhold, øker kvaliteten på innleveringen og reduserer tiden bedrifter bruker på rapporteringen.

Mer tid til verdiskapning

De som driver egen bedrift, og til nå har brukt de ni mest vanlige skjemaene for rapportering, kan mest sannsynlig bruke løsningen.

– Tidkrevende rapportering til det offentlige gir kostnader for næringslivet. Regjeringen vil at gründere, bedriftseiere og ansatte skal bruke tiden på verdiskapning, og mindre tid på utfylling av skjemaer, sier finansminister Siv Jensen via en pressemelding fra Skatteetaten.

– Det skal være enkelt å starte og drive bedrifter som kan gi lønnsomme arbeidsplasser. Vi vil at dialogen med det offentlige skal være enkel. Næringsrapport skatt er et glimrende eksempel på dette i praksis, legger hun til.

Gjelder 100.000 småbedrifter

Skatteetaten anslår at Næringsrapport skatt kan brukes av over 100.000 næringsdrivende, som frisører, konsulenter, håndverkere, fotografer, musikere, fysioterapeuter, bilmekanikere og mange andre som har eget firma og rapporterer selv.

En Test-deg-selv løsning, på skatteetaten.no, vil hjelpe deg å finne ut om ditt foretak kan bruke rapporten.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Skjermdump fra Skatteetaten.no

Skjermdump fra Skatteetaten.no

– Næringsrapport skatt kommer til å spare tid og bry for mange tusen i Norge som driver for seg selv. Dette er et av Skatteetatens prosjekter med forenkling for næringslivet. Vi skal lage nye, bedre og enklere løsninger for bedrifter som reduserer tidsbruk og administrative kostnader. Fra i år er det et krav at næringsdrivende rapporterer sine skatteforhold elektronisk, og vi skal gjøre det enkelt for dem å gjøre det rett, sier skattedirektør Hans Christian Holte.

Løsningen gir god veiledning underveis

Ved å svare på noen spørsmål får du en rapport som er tilpasset bedriftens forhold. For eksempel vil feltene som gjelder bil kun bli synlig hvis du har krysset av for at du bruker bil i din virksomhet. Opplysningene lagres underveis og enkelte tall vil være forhåndsutfylt til neste år.

Det er enklere å rapportere korrekt da løsningen gir deg hjelp gjennom veiledningstekster, hint, eksempler og kalkulator. Du kan velge bokmål, nynorsk eller engelsk.

Testgruppen ga tommel opp

I pilotgruppen som testet Næringsrapport skatt opplevde de fleste som tidligere har levert i Altinn, at de brukte mindre tid med den nye løsningen. Løsningen er enkel å bruke i følge 88 prosent av pilotbrukerne, og 95 prosent sa de likte å bruke den.

Skatteetaten har forberedt ekstra veiledning for å hjelpe næringsdrivende med den nye løsningen. Om du starter innleveringen i god tid, har du bedre mulighet til å finne opplysninger og å spørre om det er noe du lurer på.

Næringsdrivende må levere og leveringen må gjøres elektronisk

Fra i år må alle næringsdrivende rapportere elektronisk til Skatteetaten. Dette gjelder også selvangivelsen. Det er ikke mulig å levere på papir og næringsdrivende kan ikke la være å levere, slik som lønnstakere og pensjonister.

Enkeltpersonforetak må fortsette til selvangivelsen etter at Næringsrapport skatt er fylt ut for å korrigere personlige tall og sende inn. Aksjeselskap er ferdige med innsendingen når de har levert Næringsrapport skatt.