Tross fattigdom i Norge: Vipps-rekord på Black Friday

vipps Kommersiell leder Vegar Heir i Vipps. Foto: Ilja Handel/Vipps.

Høye drivstoffpriser, høy skatt og skyhøyestrømregninger til tross. Rett før klokken 20.00 fredag satte Vipps ny netthandel-rekord.

Aldri før har nordmenn netthandlet så mye varer med Vipps i løpet av ett døgn. Den gamle rekorden ble ikke helt overraskende, satt Black Friday i 2021.

– Den forrige volum-rekorden var på 263 millioner kroner og rakk å trone på toppen i ganske nøyaktig ett år. Det var litt forventet at den nye rekorden skulle settes i dag, når vi ser på utviklingen så langt i Black Week. Volum-veksten innen varehandel har ligget på ca. 53 % fra og med forrige fredag, til og med torsdag. Vi måtte riktignok vente til rett før klokken 20.00 før det ble ny rekord, men veldig, veldig gøy at den kom, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps.

Vipps sine tall baserer seg på statistikk blant ca. 17.000 norske utsalgssteder.

Rekorden for antall nett-transaksjoner betalt med Vipps innen varehandel i løpet av ett døgn er 258.000. Den ble, igjen – ikke helt overraskende, også satt Black Friday i 2021. Foreløpig holder den stand, men Heir mener han ikke lover for mye når han spår at også den ryker i løpet av fredagen.

– Det er tre hovedgrunner til hvorfor Vipps setter netthandel-rekorder i dag. Trange tider og høy inflasjon har gjort at mange er blitt vant til å se etter og slå til på gode tilbud. I tillegg har Black Friday for lengst etablert seg som utstillingsvinduet for årets største tilbud på tvers av bransjer. Den tredje grunnen er antallet steder som bruker Vipps på nett. Så langt i år er det i snitt 273 nye utsalgssteder i uken som bestiller Vipps på nett. For veldig, veldig mange er Vipps den enkleste og foretrukne betalingsformen. Det reflekteres i tallene våre, sier Heir.