Rekordstøtte fra Coops kunder til Rosa sløyfe og brystkreftsaken

coopAdministrerende direktør Philipp Engedal i Coop Norge. Foto: Espen Solli.

I oktober støttet Coops kunder Rosa sløyfe-aksjonen ved å kjøpe frukt og grønt, utvalgte hygieneprodukter, rosa gjenbruksnett og donasjonsvarer. Resultatet er rekorddonasjon på over 13,2 millioner kroner til kampen mot kreft.

– Vi er stolte av å være en av hovedpartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen. Det er en viktig jobb som gjøres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen, og vi er glade for å kunne bidra med synlighet og oppmerksomhet rundt aksjonen, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge.

Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft samt å støtte brystkreftforskning. I år er temaet for Rosa sløyfe-aksjonen «Forskning nytter». Én av ti norske kvinner utvikler brystkreft i løpet av livet. Mer forskning vil bidra til bedre behandling, lengre overlevelse og økt livskvalitet for dem som er, og blir, rammet av brystkreft.

Donasjonsvarene slo an

Coops kunder og medlemmer har sammen samlet inn 13,2 millioner kroner til årets aksjon. Det er det meste en enkelt samarbeidspartner noen gang har samlet inn i løpet av den rosa måneden.

– Det er helt fantastisk, og jeg vil takke alle våre kunder og medlemmer som har vært med å samle inn penger til kampen mot brystkreft. Jeg vil også få takke alle samvirkelagene og deres butikkansatte rundt om i landet som har farget butikkene rosa og engasjert seg i brystkreftsaken. Blant annet var det hele nesten 700 ansatte som deltok i årets Rosa sløyfe-løp rundt om i landet, sier Engedal.

Sunt kosthold er et av de viktigste tiltakene for å forebygge kreft, og derfor gir Coop én prosent av alt salg av fersk frukt, bær og grønnsaker i oktober til Rosa sløyfe-aksjonen. Blant annet har rundt 1,2 millioner avokadoer og 520 000 mangoer forlatt Coops butikker i løpet av oktober. Coops kunder har også støttet aksjonen ved å kjøpe utvalgte hygieneprodukter og donasjonsvarer, og ved å bruke donasjonsknappen i Coop-appen og de selvbetjente kassene.

– Spesielt de rosa gjenbruksnettene og årets designsløyfe har vist seg å være veldig populære, og salget av disse produktene har stått for nesten halvparten av årets donasjon, sier Engedal.

Forskning nytter

Kreftforeningen og Brystkreftforeningen som samarbeider om Rosa sløyfe-aksjonen, er storfornøyde med årets bidrag fra Coops kunder.

– Hovedmålet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft, samt å støtte brystkreftforskning. Og forskning nytter, i dag overlever ni av ti som får diagnosen brystkreft. Bare i år kan vi regne med at det dør 300 færre mødre, søstre, kjærester, venner og kollegaer enn for 20 år siden. Tenk hvor mange dette berører, sier aksjonsleder Marit Sophie Egge.

– Det engasjementet vi ser fra alle ansatte i Coop er helt fantastisk. Synligheten og engasjementet som Coop bidrar med, har gjort at aksjonen er så stor som den er i dag. Vi er utrolig takknemlige for at Coop støtter Rosa sløyfe hvert år. At Coop i år har bidratt med 13,2 millioner til årets aksjon, og til sammen nærmere 80 millioner siden samarbeidet vårt startet, er virkelig imponerende. Pengene har hjulpet og vil hjelpe utrolig mange kvinner i fremtiden, sier hun.