Regjeringen legger opp til dyrere billettpriser og dårligere kollektivtilbud

YrkestrafikkforbundetForbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.

Regjeringen kutter støtteordningen i statsbudsjettet som har hindret rutekutt og økte billettpriser i kollektivtransporten. Ja, byene prioriteres, men nå frykter Yrkestrafikkforbundet at kollektivtilbudet flere steder i landet kan stå ovenfor en kollaps.

Kollektivtransporten sliter fortsatt etter pandemien. Passasjertallene vokser sakte mot normalen, men kostnaden er tung å bære for fylkeskommunene som går med flere hundre millioner i underskudd. De siste årene har staten kompensert for tapte billettinntekter. Samtidig tar regjeringen bort tilskuddet fra statsbudsjettet.

– Nå står vi i en brytningstid. Passasjertallet er sakte på vei oppover, men regjeringens forslag til statsbudsjett er krise for det grønne skiftet. Vi er i ferd med å få et redusert kollektivtilbud og høyere billettpriser, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes.

Gjennom pandemien sank passasjertallet på buss, tog og bane drastisk fordi myndighetene ba oss være hjemme. Likevel ble kollektivtilbudet holdt oppe fordi man visste at passasjerene ville komme tilbake når pandemien var over.

– Hvis man nå, når passasjerene endelig er på vei tilbake, kutter i tilbudet, risikerer vi å gå inn i en negativ spiral der dårligere tilbud gir færre passasjerer. Fellesskapet har brukt flerfoldige milliarder på å opprettholde tilbudet frem til nå. Det er skuffende at regjeringen trekker seg før målstreken. Det vil ta årevis å reparere skaden, avslutter Klungnes.