Fra april 2021 til april 2022 økte prisen på diesel med 41 prosent, og bensin med 34 prosent viser tall fra SSB. – Dette er en kraftig oppvekker til regjeringen, nå må avgiftene kuttes, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
Tallene er hentet fra SSB.
– Det er ingen tegn til at prisøkningene stopper her. Før valget var en bensinpris over 20 kroner literen nesten utenkelig for Senterpartiet. Nå har prisene steget så mye at vi nærmer oss 30-tallet mange dager. Avgiftene på bensin og diesel må kuttes kraftig for å få pumpeprisen ned, sier Braadland.
Tomme løfter om avgiftskutt
Allerede da Støre-regjeringen tiltrådde lovet de å kutte avgifter som rammer vanlige folk, som drivstoffavgifter. Men løftene fra Hurdalsplattformen har så langt ikke blitt oppfylt. Drivstoffavgiftene har økt under Senterpartiet og Arbeiderpartiet.
– Folk kjenner at prisene på bensin og diesel nå gjør et innhogg i økonomien. Dette gjelder spesielt i distriktene, hvor færre har elbil og mange er helt avhengig av bilen i hverdagen. Hele 90 prosent i Distrikts-Norge bruker bilen på hverdagsreisene sine, minner Braadland om.
Avgifter trekker pumpeprisen opp
Snittprisen på bensin var på 21,24 kroner i april, og snittprisen på diesel var 20,99 kroner per liter. Når dieselprisen er 22 kroner per liter, utgjør avgiftene 44 prosent av pumpeprisen.
– Med så høyt avgiftsnivå kan regjeringen få til kutt som monner, her er det kun viljen det står på, sier Braadland. – NAF har foreslått en hel pakke med tiltak, hvor avgiftskutt er det viktigste. Tiltak som å fjerne omregistreringsavgiften på elbil og reduserte bompenger vil også bidra til å få ned presset på økonomien til alle som eier og kjører bil, sier Braadland.