Norgestaxi har lansert en ny tjeneste i Oslo som skal endre bransjen

Norgestaxi har nå lansert en ny tjeneste i Oslo, gjennom appen Jip. Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tommy Skjervold i midten. Administrerende direktør i Norgestaxi, Dag Kibsgaard-Petersen i bakgrunnen. Fagdirektør i Forbrukerrådet, Anne Kristin Vie til venstre. Foto: Norgestaxi

Norsk taxinæring har vært lite innovativ og nytenkende, men nå lanserer Norgestaxi appen «jip» i Oslo som tilbyr fastpris, anslått ventetid, betaling i appen og rating av sjåføren.

– Forbrukerne har gitt oss beskjed om at de ønsker bedre taxitjenester i Oslo, derfor lanserer vi jip», sier administrerende direktør i Norgestaxi, Dag Kibsgaard-Petersen.

Jip er også et konkret svar på debattinnlegget «Vi må sikre et bedre tilbud – før kundene slutter å ta drosje», som samferdselsminister Jon Georg Dale skrev før sommeren.

Annonse:


Jip har vist seg å treffe særdeles godt i Trondheim, hvor Cabonline og Norgestaxi har kjørt en test siden mai. Der har antall turer allerede passert 8000.

– Gjennom jip har vi tatt i bruk ledig kapasitet i drosjene, nådd målgrupper som ikke pleide å ta drosje tidligere, spesielt unge voksne og studenter, samt sørget for økt inntjening for sjåførene og redusert kjøring uten passasjer. Jip er et kinderegg av en løsning, sier Kibsgaard-Petersen, og avslutter:

– Jip vil endre norsk taxi og gi forbrukerne det gode, trygge og rimelige taxiproduktet de vil ha.

Les også: I høst får vi ny 1000-kronerseddel

Applauderes av Samferdselsdepartementet og Forbrukerrådet

Statssekretær Tommy Skjervold i Samferdselsdepartementet er positiv til «jip» og understreker at taxibransjen ikke har gjort nok på innovasjonssiden.

– Sånn sett er det veldig spennende at bransjen viser at de nå vil gjøre endringer som gjør at innbyggerne får et bedre tilbud, sier Skjervold i forbindelse med lanseringen, og fortsetter:

– Jeg hyller alle de initiativene som kan gjøre taxibransjen mer tilgjengelig og ønsket av innbyggerne for å tilfredsstille de behovene de har. Dette vil også kunne gjøre taxi til et enda bedre alternativ til brukere i dag, som kanskje ville hatt pirattaxi som alternativ.

Forbrukerrådet er tror også Norgestaxi er inne på noe.

– Det at det kommer nye tilbud på banen er veldig positivt for forbrukerne. Det er en del Facebook-grupper og piratvirksomhet der ute som tar en del av de unge passasjerene. Jip kan gjøre at flere velger et taxitilbud som er i ordnede former, sier Anne Kristin Vie, fagdirektør i Forbrukerrådet.

– Det at man får en fastpris, skiller seg ut ifra andre tilbud. Vi ønsker enda flere tilbud som kan utfordre det som allerede ligger til grunn til det beste for forbrukerne, sier hun.


Fakta om Jip i Oslo:

  • Taxibestillinger her og nå. Turer bestilles gjennom appen Jip taxi som lastes ned i App Store og Google Play
  • Fastpris på 129 kroner i Jip-sonen i tidsintervallet 17-23 alle dager
  • Jip sonen i Oslo er innenfor Ring 2
  • Utenfor jip-sonen eller utenom happy hour-intervallet er jip 10 prosent billigere enn vanlig pris
  • Betalingskortet registreres i appen og kvittering mottas automatisk på epost
  • Kunden gir rating i appen etter endt tur
  • Turene leveres av Norgestaxi

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Disse «bensinkortene» gir størst rabatt i Norge og utlandet

Nordeas største eier: Kundene bør betale for å ha penger i banken

Fra 1. oktober får 26.500 husstander og 2400 bedrifter nytt postnummer

Mer enn 740.000 husholdninger har variabel strømpris. Det koster dem dyrt

Dette bruker du mest strøm på hjemme