Forsikringssvindler hevdet han reiste med en 65″ TV i kofferten

Av og til får forsikringsselskapene inn skademeldinger som er mistenksomme. Det kan i alle fall hevdes om meldingen fra forsikringskunden som påsto han hadde med seg en 65 tommer TV på reise.

Annonse:


Utreder Espen N. Olsen viser frem TVen som angivelig skulle ha fått plass i en koffert. Kunden meldte at TV’en ble skadet på reise og at den hadde vært fraktet i kofferten. Foto: Gjensidige

Skademeldinger er noen ganger for gode til å være sanne, ifølge forsikringsselskapet Gjensidige.

Selskapet fikk nemlig inn en svært så mistenkelig skademelding fra en kunde nylig.

Den gikk ut på at vann hadde trengt inn i kofferten til vedkommende i løpet av en flyreise og skadet en del av innholdet.

I tillegg til diverse klær og sko, hevdet kunden at kofferten også inneholdt en TV.

Kravet fra kunden var på 10.000 kroner for klær og sko, samt 24.000 kroner for TV’en. Totalt 34.000 kroner.

Som seg hør og bør ba Gjensidige om dokumentasjon på dette, og fikk blant annet en kvittering på en 65 tommer TV i retur.

I og med at TV’en var én meter høy og 1,5 meter bred skjønte Gjensidige raskt at den umulig kunne fått plass i en normal stor koffert.

Kunden ble derfor politianmeldt for forsøk på forsikringssvindel.

Les også: Du kan spare 2500 kroner på å bruke riktig betalingskort i utlandet

Mange unge med dårlige holdninger

Gjensidige avslører nærmere 200 svindelforsøk i året, og at det bare er fantasien som setter grenser for hvordan folk prøver å svindle.

– Alt fra direktører med millionlønn til ungdom på ferietur er å finne i disse tallene, sier utreder Espen N. Olsen i Gjensidige.

Han opplyser at de fleste sakene gjelder reise, bil, hus og innbo.

– Vi vet at vi kun skraper i toppen av isfjellet, men vi bruker mye ressurser på å forebygge og avsløre svindel. Jobben er viktig for å forhindre at ærlige kunder må betale for uærlige kunders oppførsel, sier Olsen videre.

Ifølge en undersøkelse fra forsikringsselskapet synes 15 prosent at det er helt greit å svindle forsikringsselskapet sitt.

Det er de unge som har de dårligste holdningene. Hele 33 prosent av de spurte under 30 år svarte nemlig at det er ok å plusse på litt ekstra på skademeldingen.

Utrederen i Gjensidige tror få tenker over konsekvensene av å bli tatt for forsikringssvindel.

– Det kan resultere i politianmeldelse og fengselsstraff. Med det på rullebladet får du problemer med innreise til land som USA eller studier og jobber som krever plettfri vandel. Du mister også retten til erstatning for den faktiske skaden og blir sagt opp som kunde, sier Olsen.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Frekk svindelmetode med kredittkort brer om seg

Antall svindelsaker med betalingskort har falt med 70 prosent på to år

Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

Opptil halvparten av prisen på boligkjøperforsikringen går til eiendomsmegleren

Du kan spare 10.000 kroner i året ved å kjøpe snus på nett