Drivstoffprisene i Norge er en skandale!

gunnar andreassen Nyhetsredaktør i Pengenytt.no, Gunnar Andreassen.

Strømprisene i Norge er en skandale. Norge er selvforsynt med uendelige mengder strøm fra fosser, vassdrag og vannkraftverk. At strømprisene er så høye i Norge gir ingen mening, men det er selvsagt politikerne sin skyld med feilslått politikk. Drivstoffprisene i landet er også en skandale.

Hvordan i all verden kan oljelandet Norge ha så høye priser på diesel og bensin? Vi er selvforsynt med olje her til lands også.

«Krigen i Ukraina har ført til at prisen på olje og gass, og dermed også bensin, diesel og strøm, stiger til nye høyder. I både Sverige og Danmark har politikerne satt ned avgiftene på drivstoff for å hindre skyhøye pumpepriser», skriver NRK. Men stemmer det at det er krigen i Ukraina som har gitt høye priser i Norge?

Drivstoffprisene på Svalbard er halvparten av hva den er i Norge. Om det er krigen som gjør at prisene øker, burde de jo øke på samme måte på Svalbard også, men det gjør de ikke. Prisene på diesel og bensin i Norge har jevnt vært høyere enn den burde være i mange år. Og det er selvsagt avgiftene som politikerne har pålagt forbrukerne å betale som er utslagsgivende. Det meste av det du betaler ved pumpene er nemlig avgifter, ikke drivstoff.

Bensinstasjonene er pålagt å kreve inn avgiftene for staten, og som forbruker må du bare betale eller gå til fots.

Politikerne går fra den ene dårlige avgjørelsen til den neste virker det som. I fjor fikk vi ikke lov til å kjøre til nabokommunen, i år har vi ikke råd. Drivstoffprisene i Norge er rett og slett en skandale.

De høye prisene går ikke bare ut over forbrukerne som fra før av sliter med eiendomsskatt, bompenger og høye strømpriser, drivstoffprisene går også ut over næringslivet og landbruket.

Aldri før har dieselprisene vært så høye som de er akkurat nå. De rekordhøye prisene på diesel er et seriøst problem for næringslivet og landbruket. Industrien og landbruket i Norge drives av diesel, går prisene opp, går lønnsomheten ned, transportnæringen sliter, til og med taxisjåfører sliter. Hva med kollektivtrafikken? Flyselskapene? Båter og ferjer? Det er helt vilt at til og med landbruket sliter med de skyhøye dieselprisene. Og mat fra landbruket er vi jo alle nødt til å ha. Hva blir det neste, at matprisene går opp på grunn av høye strømpriser og drivstoffpriser?

At situasjonen har fått lov til å utvikle seg over så mange år er nesten vanskelig å forstå.

Økonomisk henger det meste sammen med hverandre, om matbutikkene må betale høyere priser for strøm for belysning, oppvarming og kjøling, og i tillegg må betale mer for både produksjon og frakt av varene til butikkene vil det merkes ganske markant i kassa når du som forbruker skal betale.

Vi kan skylde på politikerne – og det burde vi. Høyere avgifter for å finansiere ulønnsomme prosjekt har blitt en politisk idrett. Vi bør skifte ut politikken på både strøm og drivstoff, men kanskje er det lettere å bare skifte ut politikerne?

Man bør stille seg slike spørsmål når landet vanstyres så til de grader som det gjøres. Strøm fra vannkraft har vært billig i Norge i generasjoner. Bensin og diesel har derimot vært dyrt i flere tiår, men at de høye prisene på drivstoff har økt enda mer er neste ikke til å fatte.

Man kan ikke akseptere drivstoffprisene i Norge slik de er nå. Vi kan ikke la politikerne kjøre landet i grøfta på denne måten.