Dårligere råd: Norgesferie med solkrem, uteliv og karusell

apple pay Apple Pay, illustrasjonsbilde. Foto: Unsplash.

Til tross for at folk har fått dårligere råd, brukte nordmenn 1,6 prosent mer i årets første feriemåned enn i fjor. – Vi har kost oss godt her hjemme. Med bra vær flere steder ble det et yrende uteliv i juni, sier Anita Frantzen, leder for kort og verdiøkende tjenester i BankAxept.

Baromsetningen økte mest i Trondheim, med hele 10,7 prosent sammenlignet med i fjor. I Oslo økte utelivet med 4 prosent. I Bergen endte juniomsetningen på bar omtrent som i fjor (-0,2 prosent), mens i Stavanger hadde utelivet en nedgang på 6,7 prosent.

Lavpris-bevisst

Omsetningen på restaurant gikk ned med 2,6 prosent. Samtidig brukte nordmenn 9 prosent mer penger på dagligvarer og 6 prosent mer på detaljhandel.

– Dagligvarebransjen merker at folk handler rimeligere varer og på tilbud. Vi ser at lavpriskjeder innenfor dagligvare og detaljhandel gjør det godt og har en vekst fra i fjor, noe som tyder på at mange har blitt mer prisbevisste, sier Frantzen.

Opptur for opplevelsesparker

Juni har vært en opptur for opplevelsesparkene Dyreparken i Kristiansand, Tusenfryd, Hunderfossen Familiepark og Bø Sommarland. Summert har omsetningen vært 6,9 prosent høyere enn i fjor.

– Det er godt å se at nordmenn fortsatt holder hjulene i gang for norske opplevelsesparker, på tross av strammere økonomi. Vi kan også håpe at det blir en god tilstrømming av utenlandske turister nå som norske opplevelser og varer er ekstra billige for utlendingene, sier Frantzen.