Netthandelen vokser kraftig og truer norske butikker

Netthandelen vokser så kraftig at den nå begynner å true de fysiske butikkutsalgene. Illustrasjonsfoto: Pexels.com

I 2017 kommer nordmenn til å handle på nettet for totalt 105 milliarder kroner, viser anslag fra selskapet DIBS Payment Service.

Det er en økning på 16 prosent sammenlignet med 2016, og mer enn en fordobling (103 prosent) de siste fem årene.

For ellevte året på rad tegner analysen Norsk E-handel et bilde av et digitalt Norge i rivende utvikling, hvor pilen kun peker én vei.

– Går vi fem år tilbake, ville man neppe kunne forestille seg at veksten ville fortsette i så høyt tempo, og at norsk e-handel ville fordobles på bare fem år. Men det er ingenting som tyder på at festen stopper her, for vi ser en konstant økende kjøpelyst blant alle aldersgrupper, samtidig som flere bransjer finner veien til den digitale markedsplassen, som for eksempel dagligvarer og forsikringer, som vinner innpass blant forbrukerne bak skjermene, sier Johanna Tell, Partner Manager i DIBS Payment Services i en melding.

DIBS Payment Services er en del av Nets og driver med nettbaserte betalingsløsninger.

Les også: Norges beste arbeidsplasser er kåret. Dette er hemmelighetene deres

Mobilen tar mer og mer over

Det er særlig én faktor som har avgjørende betydning.

Andelen av nordmenn som har handlet fra mobiltelefonen runder nemlig 54 prosent, som er en enorm stigning på 170 prosent siden 2012, da bare 20 prosent av forbrukerne handlet via mobil og nettbrett.

Annonse:


– Det kan ikke sies tydelig nok: Hvis man ikke optimerer sin nettbutikk og tilhørende betalingsløsninger til mobile plattformer, så har man nesten tapt på forhånd. Vi har mobilen med oss konstant, og vi bruker den mer enn 200 ganger om dagen, så jeg ser kun én vei denne utviklingen kan ta, sier Johanna Tell, og peker på at det er barnefamilier og menn som er de mest aktive mobilshopperne.

Les også: Nye regler for dagpenger fra 1. juli

Dette handler vi på nett

Med en samlet omsetning på 52,5 milliarder kroner er reiser den kategorien som nordmenn bruker mest penger på via netthandel.

Men det er kategoriene varer og tjenester som står for den mest markante økningen.

Sistnevnte står for en online omsetning på 20 milliarder kroner, noe som er en økning på hele 43 prosent siden i fjor.

Det er særlig billetter og forsikring som nordmenn bruker penger på når de kjøper tjenester på nett.

Siden 2016 har det norske netthandelen av varer steget med 21 prosent. Klær, sko, tilbehør og elektronikk er de mest populære varegruppene å kjøpe på nett.

Les også: Mer enn 4 av 10 stillinger blir ikke utlyst offentlig

Norge helt i front

Ser man på omsetningen i de nordiske landene ligger vi utrolig nærme hverandre, med henholdsvis 105,1 milliarder kroner i Norge, 105,7 milliarder kroner i Danmark og 106,4 milliarder kroner i Sverige.

Tar man imidlertid høyde for at antallet forbrukere i alderen 15-74 år er nesten ti prosent høyere i Danmark, og at Sverige har mer enn 86 prosent flere innbyggere i aldersgruppen, er det ingen tvil om at Norge er helt i front.

I Finland omsetter e-handelen for 79,7 milliarder kroner, så der ligger de noe etter sine nordiske naboland.

– Overordnet sett er det stor likhet mellom de nordiske markedene. Det er stor fremgang i alle fire landene og mobilhandelen stormer frem på alle markeder. Ser vi på betaling, har vi derimot vidt forskjellige preferanser. I Danmark er betalingskortet den helt store vinneren, mens nettbanken er altoverskyggende i Finland. Svenskene er glade i å betale med faktura og her i Norge står både PayPal og kortbetaling sterkt, kan Johanna Tell fortelle.

Les også: Én av ti bedriftsledere synes det er greit å unndra skatt

En utfordring for den fysiske detaljhandelen

Den massive fremgangen i netthandelen kan bli en utfordring for den fysiske detaljhandelen, hvis man skal tro framtidsutsiktene fra DIBS’ egen e-handelsekspert Patrik Müller.

Müller har fulgt nøye med på det amerikanske markedet, som han mener typisk er 6-7 år foran det skandinaviske marked i utviklingen.

– En av de mest synlige tendensene som vi ser i USA akkurat nå, er at fysiske butikker stenger. Prognoser viser at opptil 9000 fysiske butikker må stenge dørene i løpet av det neste året. Og i løpet av sju år vil en fjerdedel av alle amerikanske kjøpesentre være stengt. Rett og slett fordi forbrukerne foretrekker å kjøpe varene sine på nettet. Tendensen er kanskje ikke overraskende, men den understreker at bedriftene blir nødt til å omstille seg. Forbrukerne har tatt stilling til hvordan de ønsker å handle, sier Patrik Müller.


Fem tips for å lykkes med netthandel:

  • Go mobile or go home. Du risikerer ganske enkelt å miste inntekter hvis siden ikke lever opp til kundens forventning om at den skal fungere optimalt på mobilen. Årets rapport viser at 54 prosent av norske forbrukere i løpet av de siste tre månedene har foretatt et nettkjøp fra en mobil enhet som mobiltelefon eller nettbrett. I 2016 var samme prosentandel på 48 prosent, og i 2015 var den på 38 prosent.
  • Lagre kundenes kortinformasjon. 49 prosent foretrekker å slippe å taste inn kortinformasjon når de handler.
  • Tenk «utlandet» og «abonnement». I dag har alle enkel tilgang til det store utvalget i utlandet. Hold derfor øye med hva som skjer utenfor landets grenser, for det gjør kundene dine. Tenk også over om produktet ditt kan tilbys som abonnement. Hvis konkurrenten tilbyr denne enkle løsningen til kundene sine, flytter kundene svært sannsynlig snart over til dem.
  • Gjør det enkelt å bli kunde. Sørg for at det er enkelt for besøkende på siden din å bli kunde. De må ikke møte unødvendige utfordringer på kjøpsreisen. Det bør for eksempel ikke gå for lang tid å laste siden, betalingsprosessen må ikke gå i stå, og de må heller ikke mangle den betalingsmåten de ønsker. Det er ikke nok å bare tilby én betalingsmåte.
  • Hold øye med forbrukertrender. E-handelsmarkedet er i endring hele tiden. Det går veldig raskt. For noen år siden var et abonnement på dagligvarer nærmest utenkelig. Nå har én av ti av oss prøvd det. Hvem vet hva trenden er om ett, to eller tre år? Hold øye med trendene.

Kilde: DIBS Payment Service


Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Én av fem nordmenn vil slutte i jobben og starte for seg selv

Blir du lurt til å si fra deg overtidsgodtgjørelse?

Slik får du momsen tilbake etter ferieshopping

Vil innføre enklere regnskapsregler for småbedrifter