Tommel opp for digital BankID-hjelp

bankidBankIDs digitale veiledere hjelper mange eldre over på BankID-app.

Mange eldre synes det er vanskelig å ta steget over til BankID-app. Et nytt digitalt hjelpemiddel har fått mange over kneika; ni av ti gir tommel opp for at de fikk hjelpen de trengte.

BankIDs nyeste løsning, BankID-app, er nå den vanligste innloggingsmetoden med 2,1 millioner brukere. Men ikke alle jubler over å skulle gå over til noe nytt.

– BankID er en vanesak og litt skummelt å endre på. Det man alltid har brukt føles tryggest, eller man vegrer seg rett og slett mot å bytte til noe nytt. Med disse digitale oppskriftene har vi tro på at enda flere vil teste ut vår nyeste og tryggeste løsning, BankID-app, sier Jan Bjerved, leder for BankID.

Digitale oppskrifter hjelper

BankID BankAxept bruker i dag tjenesten Kakadu til å lage digitale veiledere som funker for alle som tør, nesten uansett digitalt nivå. Første versjon av veilederne ligger på bankid.no og Kakadu.no, og benyttes av både banker og frivillige som lærer opp andre.

I tillegg jobber Kakadu og BankID BankAxept sammen om morgendagens løsning for digital inkludering: Et større innovasjonsprosjekt som også er validert og finansiert opp gjennom Innovasjon Norge.

BankID-veilederne har rundt 2.200 besøkende om dagen, mens rekorden på en dag er 5.600. Til sammen brukte folk digitale veiledninger på BankID over 200.000 ganger i løpet av en måned.

– Oppskriftene våre har en effekt! Dette bekrefter både brukere og tallenes tale. Å forenkle er noe av det vanskeligste en gjør, og her har vi lagt ned mye tid. Vi har også mye spennende teknologi under panseret som bidrar til å redusere digitale klasseskiller, sier Ingvild Erøy Prestårhus, en av gründerne av Kakadu.

Eldre sliter mest

Rundt 800.000 bruker helst BankID med kodebrikke. Det er aldersgruppen over 60 som bruker kodebrikken mest, ifølge en landsrepresentativ undersøkelse utført av Kantar for BankID BankAxept. Over 40 prosent av kodebrikke-brukerne har ikke hørt om app, og de som har hørt om den, trenger hjelp og gode argumenter for å bytte til app:

– God opplæring, både gjennom digitale oppskrifter og veiledning ansikt til ansikt, er avgjørende for å trygge eldre brukere. Mange går til banken for hjelp, men også andre arenaer for opplæring blir viktige fremover. Vi håper oppskriftene kan bli en viktig ressurs for alle som vil veilede andre i BankID, sier Bjerved.

BankID BankAxept er partner med Livsglede for eldre, som har laget et Digivenn-prosjekt der videregående-elever deler sin digitale kunnskap med eldre i kommunen. Nylig har BankID BankAxept også inngått avtale med Digna, som vil bidra til at informasjon om BankID når frem til miljøer som verken snakker norsk eller engelsk.

Øvelse gjør mester

Grethe M. Robertsen, som jobber for Seniornett på Frogner Seniorsenter, har gått over til app.
– Jeg er i gang med BankID-appen og har brukt den lenge. Det var litt vanskelig å installere den, og litt uvant å finne tilbake til nettstedet jeg skulle logge inn på. Men det går veldig greit nå.

Grethe veileder mange eldre i bruk av digitale tjenester, og ofte er det BankID de trenger hjelp med. Hennes råd er å øve hver dag.

– Vil du lære deg å mestre det digitale, er det viktig å repetere og bruke det i hverdagen, for ellers går det fort i glemmeboken, sier Grethe.

Hun anbefaler varmt de digitale veilederne:
– Jeg anbefaler alle å få hjelp av de digitale veiledere på Kakadu, de er veldig gode og pedagogiske,  akkurat det mange trenger for å komme i gang med noe nytt, sier Grethe.

Bjerved understreker at det er lov å få hjelp til å komme i gang med BankID-appen, men at man aldri må dele eller vise passordet til hjelperen.