Ny undersøkelse: Presset privatøkonomi gir økt Black Friday-handel

prisjakt Country manager Christoffer Reina hos produkt- og prissammenligningstjenesten Prisjakt.

Mer enn hver tredje nordmann går nå rundt og kjenner på dårlig samvittighet når de handler, viser ny undersøkelse før årets Black Week. Likevel planlegger innbyggerne å bruke flere tusenlapper på shoppingfesten enn de gjorde i 2022.

– Det ser ikke ut til at prisøkninger, rekordhøye levekostnader og økte renter kommer til å legge noen stor demper på årets Black Week-salg, sier Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt etter å ha mottatt den ferske undersøkelsen fra Opinion.

– Tvert imot ser det ut til at lysten til å handle klokere trigger kjøpelysten under disse kampanjedagene. Totalbeløpet som befolkningen planlegger å handle for, har økt med en tusenlapp, fra 3500 kroner i fjor, til 4.500 kroner under årets Black Week. Undersøkelsen avdekker også store kjønnsforskjeller; menn planlegger i snitt bruke 2000 kroner mer enn kvinnene  – 3100,- vs 5.100,- kroner – i neste uke, sier Reina.

Dårlig samvittighet

Prisjakts årlige Black Week-undersøkelse avdekker at antallet nordmenn som forteller at de kjenner på dårlig samvittighet når de handler har gjort et kjempebyks fra 2022 til i år, fra 29 til 37 prosent. Det betyr at over halvannen million nordmenn mellom 18 og 79 år denne høsten går rundt med dårlig smak i munnen når de shopper i nettbutikker eller fysiske butikker.

– Det er spesielt aldersgruppen 30-49, der vi finner de fleste familier med hjemmeboende barn, som kjenner trangere tider ekstra tyngende. I denne aldersgruppen svarer halvparten at de har dårlig samvittighet når de bruker penger. Nesten hver tredje respondent i denne aldersgruppen oppgir også at de har problemer med å få endene til å møtes i hverdagen, og enda fler bekrefter at de har måttet kutte ned på privat forbruk denne høsten, sier Reina.

Bedre planlegging

Trangere tider og tynnere lommebok skaper også en annen effekt: To av tre nordmenn sier de planlegger kjøpene sine bedre nå, og sjeldnere handler på impuls. Også her fremhever undersøkelsen at de med den magreste lommeboken er de flinkeste til å planlegge kjøpene, for eksempel ved å bruke prissammenligningstjenester.

Mer kreditthandel

– Et foruroligende funn er at et økende antall nordmenn planlegger å handle på kreditt under Black Week. De som vil benytte utsatt betaling med kredittkort eller betalingstjenester som Klarna, viser klart høyere handleintensjon under Black Week enn den øvrige befolkningen. Også på kreditthandel her skiller aldersgruppen 30-49 seg negativt ut fra resten av befolkningen, sier Reina.

Årets billigste

Han anbefaler at forbrukerne lager en handleliste, sjekker prishistorikken og holder seg til budsjettet når de handler.

– Vi er inne i årets to mest forvirrende måneder når det gjelder prismarkedsføring og «knalltilbud». Med mindre du gjør egne undersøkelser er det nesten umulig å vite om priskuppet som lyser mot deg er godt eller ikke. Når det er sagt, er Black Week en kjempeuke til å gjøre supre kjøp. Mange år med massiv analyse av prishistorikk viser at Black Friday er den desidert billigste dagen å handle i året. Men det er også den dagen med flest tilbud som ikke er så gode som de ser ut til, sier Christoffer Reina.