Nordmenn bytter til billigere produkter, og er positivt overrasket

matbutikk Dagligvarer, illustrasjonsbilde. Foto: Unsplash.

Mer enn halvparten av alle nordmenn handler nå mer rimeligere merkevarer eller kjedens egne merkevarer, enn de gjorde for et år siden.

Spesielt innenfor kategorien mat og drikke er trenden veldig sterk, men også innenfor klær og sko og helse og skjønnhet velger et økende antall billigere varianter.

Det viser en representativ undersøkelse* Klarna har fått utført. Hele 1 av 5 (19 %) mener også de billigere produktene er mye bedre enn de forventet. Ytterligere 55 prosent mener noe av det de har kjøpt er bedre enn forventet.

­– De økte prisene og presset mange opplever på sin privatøkonomi, kan fort få en mer varig effekt. Kjedenes egne merkevarer og rimeligere produkter prøves i en helt annen utstrekning enn tidligere. Mange er rett og slett blitt mer prisbevisste. Når så vidt mange er positive til dette – om det dreier seg om matvarer, klær eller helse og skjønnhet, kan dette få en innvirkning også fremover, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Prisstatistikk avslører: Søker langt mer på rimeligere produkter og i langt flere kategorier

Den populære prissammenligningstjenesten Prisguiden.no har nå flyttet inn på Klarna.no og i Klarnas app – som mer enn 900 000 nordmenn bruker hver måned. Prisstatistikk herfra – hentet fra mer enn 2000 forskjellige produktkategorier, bekrefter langt på vei funnene i undersøkelsen:

  • Gjennomsnittsprisen på de 500 mest besøkte produktene i årets fem første måneder har sunket med hele 24 prosent fra i fjor. Det betyr at produktene nordmenn ser mest på nå, har hatt en markant lavere pris så langt i år enn samme periode i 2022.
  • Av de 150 største produktkategoriene hos prissammenligningstjenesten, har hele 128 opplevd et økende antall produktbesøk i perioden 1. januar til 1. juni i år – sammenlignet med fjoråret.

Kraftig økning i søk etter solkrem, propan og bjørkeved

– Vi ser at de største kategoriene, som mobiltelefoner og joggesko, har noe færre sidevisninger så langt i år. Det kan skyldes at mange venter med å bytte inn i en ny modell, slik de kanskje har gjort oftere tidligere. Til gjengjeld har søkene økt til dels kraftig innenfor en rekke andre mer hverdagslige kategorier – spesielt innenfor helse og skjønnhet, men også hus og hage, sier Elvestad.

Både søk etter ansiktskremer og foundation har mer enn doblet seg så langt i år. Også søk etter solkrem og selvbruningsprodukter er opp mer enn 70 prosent fra samme periode i fjor. Søk etter laveste pris på innbytte av kompositt propanbeholder har gått opp med hele 182 prosent. Også prissammenligninger av 40 liters sekker med bjørkeved økte med 70 prosent.

De eldste er mest skeptisk, men mest positive når de først har fått prøvd

Ifølge Klarnas undersøkelse handler stort sett alle aldersgrupper mer av de rimeligere merkevarene / kjedens egne produkter enn tidligere. Aldersgruppen som er mest skeptiske er de over 59 år. Her oppgir 43 prosent at de handler mer av dette.

– Mens de eldste er mest åpne for å handle mat og drikke fra rimeligere merker, er de langt mer skeptiske til denne type produkter innenfor de andre kategoriene. De eldre som faktisk prøver å kjøpe rimeligere eller kjedens egne merkevarer er imidlertid de som er mest positive til kvaliteten de får til en lavere pris. Hele 8 av 10 av disse sier at det meste eller noe av det de har kjøpt var bedre enn de trodde på forhånd, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.