Black Friday-handelen: – Dårligere rabatter, og flere åpenbare «juksepriser» enn i fjor

web macbook Illustrasjonsbilde. Foto: Unsplash.

Black Friday-salget ble ingen jubeldag for de som jaktet rabatter opp mot 50 prosent eller mer: Mange færre tilbud hadde årets laveste pris, sammenlignet med fjoråret.

Antallet fristelser som sannsynligvis brøt med den nye prisloven økte også, i følge forbrukertjenesten Prisjakts ferske analyse.

Selv om kjøpeaktiviteten var høy gjennom hele døgnet, og hele Black Week i volum har vært den største handleuken noensinne, så sitter nok mange skuffede prisjegere igjen med inntrykket av at det i går var lengre mellom de gode kuppene enn de hadde håpet og forventet, sier Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt.

I følge Prisjakt-sjefen var det høy risiko for at rabattsatsen på hele 11 prosent av gårsdagens tilbud ble feilaktig kommunisert fra butikkene, og dermed bryter med loven om prismarkedsføring.

Færre rabatter

Snittrabatten på alle salgene søketjenesten overvåket i går, gikk kraftig ned målt mot fjoråret; fra 16 prosent gjennomsnittlig rabatt i 2022 til bare syv prosent gjennomsnittlig rabatt i går.

Mer enn 1.1 millioner priser – 19 prosent av alle de 6.1 millioner prisene som tjenesten overvåker – hadde sitt bunnivå på Black Friday. Også det er en nedgang på to prosentpoeng målt mot samme handledag i fjor.

– Årsaken til at kuppene var færre og prisene høyere i går enn samme dag i fjor, er sammensatt. Men hovedårsaken er at inflasjon og svak kronekurs rammer både forbrukerne og butikkene hardt. Det spiser opp butikkenes marginer, og svir ekstra for kundene fordi antallet rabatterte tilbud og rabattnivået generelt blir dårligere for oss som handler, sier Reina.

Jojo-priser

Såkalt Jojo-prising har fått mye oppmerksomhet før årets Black Friday-handel. Ganske tidlig registrerte Prisjakt en uvanlig høy andel med produkter opplevde prisoppgang i oktober, 30 dager før Black Week og Black Friday, for så å bli satt ned i pris denne uken. Også andelen prisøkninger 30 dager før Black Friday, med påfølgende prisdumping i går, nådde rekordnivå. Hele 11 prosent av prisene – som tilsvarer mer enn 650.000 tilbud – hadde økt i pris 30 dager før den lovpålagte sammenligningsprisen ble satt.

Her er noen flere «facts & funfacts» fra Prisjakts Black Friday-analyse:

  • Tidspunkt på døgnet med høyest kjøpsinteresse i norske nettbutikker: Kl. 08-09.
  • Varekategorier med mest prisnedgang (snittrabatt i parentes): Gryter og kasseroller (-33%), bøker (-33%), PC-spill (-33%), vaskemaskiner (-32%)
  • Varekategorier med størst prisoppgang: Virtual reality-tilbehør (+8%), vaffeljern (+7%), trommer og basstrommer (+6%).
  • Mest populære produkt: Apple AirPods (2. generasjon)
  • Antall produkter som i går hadde sin høyeste pris fra 1. januar til i går: 3.6 millioner priser (59%)

– Prognosen vi gav i oktober, om rekordhandel under Black Week og en fortsatt utvanning av Black Friday-konseptet isolert, viste seg å være riktig. Dessuten viser våre funn at politikere og forbrukermyndigheter fortsatt har et stort mulighetsrom for å justere den nye prisloven ytterligere, slik at det blir enklere for forbrukeren å forstå tilbudene, sier Christoffer Reina.