Redde for å skuffe venner og familie med brukte julegaver

brukte klær Illustrasjosnbilde. Foto: Unsplash.

To av tre nordmenn er redde for å gi brukte julegaver, det viser en stor nordisk undersøkelse gjennomført av Norstat for gjenbruksappen Tise. Norske forbrukeres økonomi er presset. I en krevende førjulstid kan brukthandel lette på de økonomiske bekymringene, mener Tise.

Prisveksten fører til økt interesse for brukthandel i jula

To av tre nordmenn frykter å gi brukte julegaver, fordi de er usikre på om venner og familie vil sette pris på gaven. Samtidig sier 40 prosent at de gjerne vil få brukt til jul.

–Veldig mange frykter årets julehandel, grunnet stram privatøkonomi preget av høye strømpriser, dyre matvarer og økte renter. Derfor håper vi flere velger gode og rimelige bruktkjøp når julegaver til venner og familie skal kjøpes, sier Sigrun Stenseth, markedssjef i Tise Norge.

I undersøkelsen kommer det frem at én av tre det siste året har blitt mer interessert i brukthandel på grunn av den kraftige inflasjonen.

–Det er dyrt å leve nå og mange sliter med å få hverdagen til å gå rundt. Da kan brukthandel være en mulighet for å redusere utgiftene eller tjene noen ekstra kroner på å rydde i klesskapet, sier markedssjefen.

I 2021 sa 54 prosent at de opplevde at brukthandel var vanskelig. I årets undersøkelse har tallet sunket til 39 prosent.

–Det er en positiv utvikling. Flere har fått øynene opp for alle kvalitetsvarene som finnes på bruktmarkedet og stadig flere sier det er lettere å handle brukt. Det er viktig at både vi og andre gjenbruksaktører fortsetter å jobbe for at det skal bli enda enklere å handle brukt.

Unge ønsker seg brukt 

39 prosent av befolkningen sier de ønsker seg brukte gaver til jul. Blant unge mellom 18 og 29 år gjelder dette for mer enn halvparten.

–Mulighetene er enorme og det har særlig de yngre forbrukerne skjønt. Verdien av å få eller gi brukt er stor. En brukt gave er ofte mer gjennomtenkt og sannsynligheten for at man finner noe spesielt eller unikt er høy.  Det er rett og slett mer spennende, sier Sigrun Stenseth.

Endring tar tid

Hele 45 prosent sier at det ikke er lett å ta et bærekraftig valg når de kjøper klær. I tillegg kommer det frem i undersøkelsen av to av fem synes det er vanskelig å kjøpe klær second hand.

–Vi jobber med endring og det tar tid. Et mer bærekraftig og rettferdig forbrukssamfunn kommer ikke av seg selv, men med gode alternativer for gjenbruk og reparasjon tror vi second hand fortsetter å bli det foretrukne valget for enda flere norske forbrukere. Derfor er det veldig bra at halvparten av de spurte tror de kommer til å kjøpe mindre klær i løpet av de kommende årene, sier Sigrun Stenseth, markedssjef i Tise Norge.