Billigdekk eller kvalitetsdekk?

Gode dekk og godt veigrep er livsviktig, da det er den eneste kontaktflaten man har med veibanen. Derfor er det nødvendig å velge dekk som gir optimalt veigrep i norske forhold. Foto: Delticom

Når det er på tide kjøpe nye dekk kan det være vanskelig å bestemme seg for hva man skal velge.

Artikkelen er produsert av Delticom for Dekkonline.com og Tirendo.no

Det dukker stadig opp nye dekk, både fra anerkjente og mer ukjente produsenter, og det blir fort veldig vanskelig å orientere seg i den store jungelen av dekk.

Svært mange prøver å spare penger der det er mulig, og tenker kanskje som så at det ikke er vits i å betale for kvalitetsdekk når man får tilsynelatende like dekk til en langt billigere penge.

Billigdekk er riktignok rimeligere enn kvalitetsdekk, men gir de samme sikkerhet i trafikken? Hva er egentlig forskjellen mellom billigdekk og kvalitetsdekk?

Billigdekk

De såkalte billigdekkene har som navnet tilsier lavere pris enn dekk fra anerkjente leverandører. Her er det gjerne ganske store penger å spare, og mange lar seg friste av den reduserte kostnaden.

Generelt sett er det imidlertid slik at disse billigdekkene, eller lavprisdekkene som de også kalles, har dårligere egenskaper.

Dette gjelder først og fremst materialvalg, men også test- og forskningsbakgrunn. Disse dekkene har ofte dårligere mønster enn tilsvarende dekk fra merkeprodusenter, og gummien er normalt hardere.

Dette fører til dårligere friksjon, og risikoen for vannplaning øker.

Ettersom produsentene av billigdekk prøver å spare inn der det er mulig, kan slike dekk dessuten ha dårligere konstruksjon, noe som går ut over dekkets stamme.

Kvalitetsdekk

Kvalitetsdekk har som navnet antyder en bedre kvalitet enn billigdekkene.

Kvalitetsdekkene kommer fra anerkjente leverandører som bruker mye tid og ressurser på både forskning og testing for å sørge for at dekkene holder høy nok standard.

Slike dekk vil derfor i de aller fleste tilfeller gi bedre veigrep og dermed økt sikkerhet.

En annen fordel er at merkeprodusenter satser stort på å redusere rullemotstanden. Dette medfører både lavere drivstofforbruk og redusert CO2-utslipp. Dermed sparer man både penger og miljø i det lange løp.

I tillegg varer kvalitetsdekk generelt sett lenger. Både gummisammensetningen og konstruksjonen i kvalitetsdekk er bedre, slik at de slites langsommere.

Forskjellen mellom billigdekk og kvalitetsdekk

Ved vanlig kjøring kan det være vanskelig å oppdage noen særlig forskjell mellom billigdekk og dyrere dekk, men i en nødsituasjon vil de dyrere dekkene generelt sett gi bedre veigrep.

I trafikken er det helt avgjørende å kunne stoppe raskt, og det er dermed om å gjøre å oppnå kortest mulig bremselengde.

I ulike vinterdekktester er det blitt avslørt at lavprisdekk gjerne har 25 prosent lengre bremsestrekning enn tilsvarende kvalitetsdekk. Dårlige dekk øker dermed sjansen for å komme ut for en ulykke, samtidig som konsekvensene av ulykkene kan bli langt verre.

Gode dekk og godt veigrep er med andre ord livsviktig, da det er den eneste kontaktflaten man har med veibanen. Derfor er det nødvendig å velge dekk som gir optimalt veigrep i norske forhold.

I de fleste tilfeller betyr dette at det beste er å unngå billigdekk og kjøpe kvalitetsdekk. Selv om det i utgangspunktet er lovlig å kjøre med billigdekk, forutsatt at de oppfyller minstekravet for mønsterdybde, vil det i de fleste tilfeller være best å velge dekk av litt høyere kvalitet.

Det er med dekk som med det meste annet – man får det man betaler for.