2,4 milliarder til Gjensidiges skadeforsikringskunder

gjensidigestiftelsen Konsernsjef i Gjensidige Geir Holmgren og administrerende direktør i Gjensidigestiftelsen, Ingrid Lorange.

Takket være en to hundre år gammel idé får Gjensidigekundene 2,4 milliarder kroner i kundeutbytte i år.

For 14. år på rad deler Gjensidige ut aksjeutbytte til eierne. Mesteparten av dette går til Gjensidigestiftelsen, som sender utbyttet videre til kundene.

Den spesielle ordningen gjør at Gjensidigestiftelsen betaler 2,4 milliarder kroner til 860.000 kunder over hele landet. Til studenter, småbarnsfamilier, pensjonister og bedrifter.

– Det å dele ut kundeutbytte er et av stiftelsens formål. Vi håper mange av kundene setter pris på dette bidraget i en tid der høy prisvekst og renteøkninger kan skape økonomiske utfordringer, sier administrerende direktør i Gjensidigestiftelsen, Ingrid Lorange.

– Vi er veldig glade for at skadeforsikringskundene våre nok en gang får mesteparten av det utbyttet Gjensidige betaler til sine eiere. Kundeutbyttet fra Gjensidigestiftelsen er en fantastisk kundefordel, sier Gjensidiges konsernsjef Geir Holmgren.  Siden 2010 har vi betalt mer enn 27 milliarder kroner til Gjensidigekundene.

Hvorfor kundeutbytte?

På 1800-tallet ble det dannet mange små, lokale forsikringsselskaper rundt omkring i Norge, som ble eid av kundene. I nyere tid har nesten alle gått sammen i Gjensidige.

I 2010 ble Gjensidige notert på Oslo Børs, men det gjensidige forholdet mellom kunder, lokalsamfunn og forsikringsselskap ble videreført av den største eieren, som er den kundestyrte Gjensidigestiftelsen.

I tillegg til å dele det ordinære aksjeutbytte fra Gjensidige med selskapets skadeforsikringskunder, deler Gjensidigestiftelsen ut betydelige midler til samfunnsnyttige formål.

Frivillige lag og organisasjoner kan søke om midler, og alle skadeforsikringskunder i Gjensidige kan engasjere seg i stiftelsen.