Test av starthjelpere i lommeformat: De dårligste er usikre eller ubrukelige i kulde

NAF har testet batteridrevne starthjelpere. Testen viser at ikke alle holder det de lover. Foto: NAF

Flatt batteri er en av de hyppigste årsakene til at bilbergere må rykke ut, og vinteren er høysesong for dette problemet. Norges Automobilforbund (NAF) har derfor testet åtte starthjelpere i lommeformat.

Flatt batteri kan skyldes gammelt batteri kombinert med kuldegrader, eller rett og slett at du har glemt å slå av lysene ved parkering. Uansett årsak er det tidsbesparende å klare seg selv, istedenfor å tilkalle hjelp.

Sørg da for å ha en starthjelper som virker slik den skal.

NAF har i samarbeid med Testfakta testet åtte starthjelpere, også kalt «jumpstartere» eller «startboostere», i lommeformat.

I tillegg ble en litt større referansemodell, Cotech 36-4023 fra Clas Olsson, testet.

– Målet med testen var å se om de minste klarer jobben. De fleste klarte å starte en større bilmotor med helt utladet batteri, og det er imponerende. Men de dårligste sviktet, uttaler Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF, til egne nettsider.

Les også: Dette er de 20 sikreste flyselskapene i verden

Testvinneren

Gjennomgående for alle starthjelperne er at kapasiteten er lavere enn det som er oppgitt av produsentene.

Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto: NAF

Verst var Car Rover med en oppgitt kapasitet på 26 amperetimer, mens den i virkeligheten har sju. Flere av de andre har ned mot halve kapasiteten av det produsenten oppgir.

Testens vinner ble Sonic Starbooster med en totalscore på 4,3 poeng. Den var overlegen de andre i kapasitet og ga flest startforsøk.

Rett bak vinneren kom Car Rover sin starter og Jumpstart & Powerbank, begge med 4,0 poeng.

Mens testvinneren koster 2600 kroner, koster Car Rover og Jumpstart & Powerbank hhv 628 og 1300 kroner.

Les også: 80 prosent av elbilene er borte fra Trondheim sentrum

Bør ikke ligge igjen i bilen

De nye starthjelperne er ikke stort større enn en smart-telefon, og dermed veldig hendige å ha med seg på bilturen.

Testen viser imidlertid at kuldegrader begrenser effekten vesentlig på starthjelperne, og noen er usikre eller ubrukelige når gradestokken faller under ti minus.

– Fordelen med dem er at de er enkle å håndtere og ha med seg på bilturen. Men er du på hytta og det er kaldt, ta den med inn i varmen så den ikke mister starteffekt, sier Sødal.

Før du kjøper starthjelper bør du kontrollere at produktet anbefales din bil, tipser NAF. Enkelte biler kan ha følsom elektronikk, så hør gjerne med bilforhandleren av din bil.

Sjekk også med instruksjonsboken eller forhandler hvor batteriet sitter i bilen, eller om den har spesielt strømuttak, eksempelvis i motorrommet.

Les hele testen på NAF sine nettsider.

Les også: Den gamle årsavgiften på kjøretøy forsvinner, men erstattes av en ny

Les også: Dyrt å lade Tesla på hytta (annonsørinnhold)