Nasjonal ladestrategi: Seier i kampen for kortbetaling

elbilforeningen Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen ved åpningen av Uno-X sin nye ladestasjoner på Gullskogen ved Drammen Foto: Jamieson Pothecary.

— Mange års kamp for forbrukervennlig lading har gitt resultater. I dag jubler vi over at regjeringen varsler krav om kortbetaling på nye hurtigladere fra 2023, og etter hvert også på eksisterende, sier generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu.

Regjeringens ladestrategi ble nylig lagt fram, og Elbilforeningens langvarige jobb for forbrukervennlig lading har gitt resultater.

I framtiden skal det bli enklere å lade

– Våre medlemmer har blitt hørt. Dette er en viktig seier og kravet om kontaktløs kortbetaling har stor betydning for at elbil skal bli for alle. Det må det være mulig å lade uten å opprette mange ulike kundeforhold, sier Christina Bu.

Den nasjonale ladestrategien viser til spørreundersøkelsen Elbilisten. I strategien står følgende:

«Ifølge Elbilforeningen, mener 90 prosent av respondentene i foreningens årlige spørreundersøkelse i 2022 at det er komplisert med mange apper og operatører. Dette er vesentlig flere enn i fjor, da 75 prosent mente det samme. 80 prosent av respondentene ønsker å kunne betale med betalingskort direkte på laderen (tæpping). Også denne andelen har økt, fra 71 prosent i 2021.»

Det blir krav om enhetlig og lett tilgjengelig prisinformasjon

Generalsekretæren i Elbilforeningen er også fornøyd med at det nå vil bli stilt krav om tydelig informasjon om hva det koster å lade fysisk på selve ladestasjonen.

– Det bør være like enkelt å lade elbilen som å fylle bensin og diesel. Da må det være lett å betale og man må skjønne hva det koster. Med regjeringens etterlengtede ladestrategi, kan vi konstatere at vi er kommet mange skritt nærmere dette målet.