Mange private bankkontoer blir forsøkt tappet av svindlere

Ikke la deg lure på nett. Er et tilbud for godt til å være sant, så er det som regel det. Illustrasjonsfoto: Pixabay

Nets advarer nordmenn mot å takke ja til tilbud på nett som er for gode til å være sanne. Ofte er de også nettopp det.

Nets, som er en tilbyder av betalingskort og elektroniske betalingsløsninger, stopper rundt 10.000 korttransaksjoner hver måned på vegne av norske forbrukere som har gått i såkalte abonnementsfeller.

Marius Markant, som er én av Nets’ spesialister innen kortsvindel, uttaler følgende om problemet i en melding:

Marius Markant. Foto: Nets

— Forbrukere fristes til å inngå avtaler de enten ikke forstår rekkevidden av, eller hvor vesentlige deler av avtalen er skjult. Det største problemet den senere tid er de mange tilbudene om nettbrett, telefoner, TV, elektronikk, slankepiller, hudkremer etc. Annonsene frister med at forbrukeren bare skal dekke frakt, fordi de er spesielt utvalgte til å motta et tilbud eller har vunnet en premie i en konkurranse som hevdes å komme fra en seriøs aktør.

Tilbudene blir typisk markedsført via sosiale medier, SMS, eller epost.

Les også: Abonnementsfelle-selskaper anmeldt

Forbrukere «godtar» selv tapping av egen konto

I avtalevilkårene, som gjerne er veldig omfattende, er det imidlertid ofte lagt inn en klausul om at forbrukeren skal trekkes et beløp én eller flere ganger.

Med mindre du da har lest alt som står i avtalen med både stor og liten skrift, har du derfor kanskje takket ja til noe du ikke helt visste omfanget av.

Ifølge Nets er det mange som ikke oppdager disse korttransaksjonene med det første, og det finnes til og med eksempler på at forbrukere har blitt belastet gjentatte ganger i løpet av et år uten at de reagerte.

Som nevnt tidligere avviser Nets rundt 10.000 korttransaksjoner hver måned, men sannsynligvis blir ikke alt oppdaget.

— I og med dette ofte er småbeløp er det trolig noen mørketall her og vi kan ikke se bort fra at endel forbrukere ikke melder fra at de har blitt belastet et mindre beløp. Årsaken til at vi tror dette er at når vi sperrer for bruk på et nettsted så avvises det korttransaksjoner for flere forbrukere enn de vi hadde oversikt over, sier Markant.

Les også: Nå trenger du ikke lenger betalingskort for å handle på nett

Annonse:


Skummelt å handle falske merkevarer

Nets avviser også korttransaksjoner til en del brukersteder som omsetter falske merkevarer.

Dette er gjerne utenlandske nettsteder som selger kjente merkevarer eller visum til Tyrkia og USA. Fellesnevneren her er ofte en betydelig lavere pris enn det disse produktene koster, og mange lar seg lure av slike tilbud.

Det den enkelte ofte ikke er klar over er at ut over det å få et dårlig produkt, så vil enkelte også oppleve at kortdata kommer på avveie etter å ha benyttet seg av et slikt tilbud.

— En del av den svindelen Nets har avdekket den senere tid har vært tilbud som er for gode til å være sanne. Her bør nok enkelte forbrukere tenke seg om to ganger før de legger igjen sine kortdata. Dersom en forbruker oppdager korttransaksjoner som man ikke kjenner til, bør man kontakte sin bankforbindelse eller kortutsteder. Dette vil også være med på å forhindre at andre kan gå i samme fellen, forteller Markant.

NB: Systemene som Nets benytter, baserer seg på opplysninger fra mer enn 18 millioner kort utstedt av banker og kortselskaper i seks land. Totalt er det mer enn én milliard transaksjoner som årlig blir analysert og som danner grunnlaget for selskapets tjenester innen Fraud & Dispute.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

UD: Ta med pass også til Norden og Schengen i sommer

Dette kan du bygge uten å søke – pass deg for fellene!

Valutafelle lurer nordmenn på ferie for én milliard kroner

Mattilsynet: Seks av 14 testede olivenoljer holdt ikke mål