Strømprisene bremser ikke elbilinteressen

biler Bil, illustrasjosnbilde. Foto: Pixabay.

Interessen for elbil har ikke blitt mindre fra mars til september til tross for stadig nye strømprisrekorder, viser tall fra NAF. – Dette kan vi takke strømstøtten for. Uten den ville bildet vært annerledes, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I mars svarte 26 prosent at høye strømpriser gjorde interessen for å eie elbil mindre, i september svarer nær 29 prosent det samme. Det viser svarene i undersøkelser Norstat har utført for NAF.

– Økningen er minimal når vi vet at strømprisene har økt mye siden mars og nådde nye høyder i september. Samtidig tar nå strømstøtten en større andel av regningen for ladingen av elbilen hjemme enn tidligere i år. Det redder mye av interessen for elbil, mener Sødal.

Beregninger NAF har gjort viser at en elbil med normalt strømforbruk ville betalt det samme for ladingen hjemme når strømprisen ligger mellom fem og seks kroner per kilowattime som en dieselbil fylt med diesel til 23 kroner literen.

Drivstoffutgifter årlig kostnad:

  • Strømpris 5 kroner/kWh med strømstøtte: 4800 kr
  • Strømpris 5 kroner/kWh uten strømstøtte: 15 829 kr
  • Strømpris 6 kroner/kWh uten strømstøtte: 18 679 kr
  • Diesel 23 kr/l: 17 940 kr

– Fortsatt vil det lønne seg med elbil også uten strømstøtte, men om prisen går opp til de nivåene som er spådd i vinter, ville elbileierne fått samme utgifter til drivstoff som dieselbileieren uten støtten fra staten, sier NAF-rådgiveren.

Avgiftene kan kortslutte elbilsatsingen

Selv om strømstøtten redder elbilsatsingen, kan avgiftsskruen blir skrudd til såpass fra nyttår at hele elbilsatsingen kan kortslutte. I forslaget til statsbudsjett kom det en vektavgift som vil slå svært uheldig ut på attraktive familie-elbiler. I tillegg kommer momsen på kjøpesummen over 500 000 som ble varslet på forsommeren.

– Populære familiebiler vil bli flere titalls tusen kroner dyrere fra nyttår om dette forslaget blir stående. Det er dramatisk for elbil-salget, mener Sødal. – Det hjelper ikke vanlige folk at driftskostnadene er lave når de ikke har råd til å kjøpe seg en elbil, legger han til.