Polestar-salget økte 125 prosent

polestarPolestar elbil. Foto: Polestar Norway.

Det svenske elbilselskapet Polestar melder om solid vekst og rekordleveranser for første halvdel av 2022. Utviklingen i eksisterende og nye markeder er en markant driver for økt kundeetterspørsel.

Det svenske selskapet, som ble listet på Nasdaq på børsen i New York i slutten av juni i år, leverte om lag 21 200 biler i første halvdel av 2022, mer enn en dobling av leveransene på 9 510 biler i samme periode i 2021; en økning på nesten 125 prosent.

Globalt har det steget til 50 000 ordre siden starten av 2022, som tilsier en økning på mer enn 350 prosent år til år, og selskapet fortsetter å se sterk kundeetterspørsel i tillegg til den første delen av Hertz-bestillingene. Med en slik vekst bekrefter Polestar sitt helårsmål om å levere 50 000 biler.

– Det er flott å se at antallet entusiastiske Polestar 2-kunder vokser så raskt», sier CEO i Polestar, Thomas Ingenlath. «Jeg er veldig sikker på at det sterke momentet vi har sett i år i merkekjennskap og slagstall vil akselerere kraftig i de kommende årene ettersom flere banebrytende biler avsløres.

Polestar utvidet sin globale tilstedeværelse fra 19 markeder til 25 i løpet av første halvår av 2022, mens antallet lokasjoner økte fra 103 til 125 rundt om i verden, med omtrent 30 flere som forventes å åpne innen utgangen av 2022. Den økte andelen av Polestar lokasjoner bidro til at antall gjennomførte prøvekjøringer hadde en vekst på 210 prosent; en viktig indikasjon på økende forbrukerinteresse for merkevaren.

Selskapet kunngjorde også etter en langvarig, regjeringspålagt COVID-19-nedstenging av Kina i første halvdel av 2022, som forårsaket forsinkelse i produksjon av Polestar-kjøretøy, at de nå innfører et andre skift i fabrikken for å gjenopprette noen av produksjonene som gikk tapt; som baner vei for fremtidig vekst.

Det neste store for Polestar vil være inntreden i SUV-markedet med den globale lanseringen av den elektriske SUVen Polestar 3 i oktober. SUV-markedet er et av de raskest voksende i bilindustrien, spesielt i USA. Kunder kan forvente å kunne bestille Polestar 3 fra premieredagen i oktober.

– Polestar 3 vil skille seg ut blant andre SUV-alternativer og vil dermed også støtte våre planer for vekst. Det representerer også utvidelsen av produksjonsfotavtrykket vårt til USA etter hvert som vi blir større globalt. Det er et viktig neste skritt mot målet vårt om å selge 290 000 biler i 2025; ti ganger mer enn vi solgte i 2021, avslutter Thomas Ingenlath.