Nye tall: Vi kjøper mer klær og sko på nett

ipad Apple iPad, illustrasjonsbilde. Foto: Pixabay.

Salget innenfor den netthandelskategorien hvor nordmenn handlet oftest i 2. kvartal 2022, klær og sko, økte med hele åtte prosent fra samme periode i fjor. Innbyggerne i Oslo handlet suverent mest – nesten 50 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen.

Også innenfor helse og skjønnhet økte netthandelen, sammenlignet med samme periode i fjor.

Det viser salgstall fra de av Klarnas mer enn 12 000 norske nettbutikker som selger innenfor de to kategoriene. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres betalings- og shoppingløsninger.

– Det viser med all mulig tydelighet at spesielt innenfor disse to kategoriene så er netthandel definitivt i ferd med å bli enda mer normalt. Det er også interessant å merke seg at i en periode hvor mange har kjent på de økte levekostnadene og handler mindre både på nett og i fysisk butikk, at disse to kategoriene vokser hos oss, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

  • Netthandelssalget av klær og sko gjennom Klarna økte med åtte prosent fra 2. kvartal 2021 til 2. kvartal i 2022 i Norge. Klart mest innenfor kategorien ble det i perioden handlet fra Oslo. Der handlet hver innbygger hele 48 prosent mer klær og sko enn gjennomsnittsnordmannen. Deretter følger Viken, som ligger fire prosent over landsgjennomsnittet. Minst klær og sko ble det netthandlet i Troms og Finnmark og Nordland.
  • Den kraftigste veksten i salget av klær og sko på nett, sammenlignet med samme periode i fjor, var i Vestland (+ 8 %) og Rogaland (+ 5 %).
  • Salget av helse- og skjønnhetsprodukter økte også med fire prosent i samme periode. Oslo topper også denne listen, etterfulgt av Viken. I Oslo ble det netthandlet 20 prosent mer helse og skjønnhet per innbygger på nett i 2. kvartal, enn landsgjennomsnittet. Den kraftigste veksten innenfor denne kategorien var i Agder (+ 7%) og Møre og Romsdal (+ 5 %).

– Mer interesse for mote og skjønnhet og bedre shoppingopplevelse i Oslo og Stockholm

– Innbyggerne i Oslo har gjennom en lang pandemi vært de i Norge som klart har økt sin netthandel mest, og da spesielt innenfor kategorien klær og sko. Det samme er tilfelle for Sverige, hvor Stockholm er området som topper salgsoversiktene når det gjelder både mote og skjønnhet og klær og sko.

Han tror også noe av årsaken til at innbyggerne i de to hovedstedene handler mer innenfor de to kategoriene både dreier seg om interesse og om kundeopplevelsen.

– Det kan være at de er mer opptatt av mote og skjønnhet enn i andre områder – både i Norge og Sverige. Grunnleggende drivere som gjerne øker netthandelen, er korte leveringstider og hjemlevering. Det vet vi erfaringsmessig ofte er bedre utbygd i sentrale strøk enn i distriktene, sier Elvestad.

Mer enn 6 av 10 kjøp av klær og sko gjøres med mobiltelefonen

Hele 63 prosent av kjøpene innenfor begge kategoriene ble foretatt fra en mobiltelefon. Det er en vekst på hele fem prosent fra samme periode i fjor.

Klær og sko er også den kategorien, sammen med elektronikk, hvor nordmenn gjør research på nett før de gjennomfører kjøpet i fysisk butikk. Hele 85 prosent av de spurte nordmennene i Klarnas kvartalsvise Shopping Pulse-undersøkelse, gjør dette av og til eller hele tiden.

4 av 10 gjør flesteparten av sine kleskjøp på nett i Norge

Ifølge undersøkelsen, hvor handlevanene til forbrukere i 13 store vestlige land, inklusive Norden, Vest-Europa, USA og Australia, oppgir 4 av 10 nordmenn i 2.kvartal at de foretrekker å gjøre de fleste av sine kjøp av klær og sko på nettet. Det gjør dette til den netthandelskategorien hvor flest foretrekker nettet. Innenfor helse og skjønnhet oppga nesten 3 av 10 nordmenn (28 %) at de hadde foretrukket å gjort de fleste av sine kjøp på nett.

– Både mote og helse og skjønnhet er blant de kategoriene som i størst grad driver innovasjonen fremover på nett i Norge. Det går på alt fra den aktive bruken av sosiale medier, til omnikanal-strategier og å ta i bruk nyvinninger som liveshopping og lignende. Vi vet også at det skjer mye produktutvikling på dette området, som for eksempel å ta i bruk mer virtuelle prøverom – slik at det skal bli enklere å finne riktig størrelse når du handler på nett, sier, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.