Ny undersøkelse: Nesten halvparten trapper ned på julelysene i år

julelys Illustrasjonsbilde. Foto: Unsplash.

Økende priser og økt fokus på bærekraft preger nok en gang samfunnet. På vei inn i julehøytiden er økonomisk utrygghet en bekymring for mange forbrukere.

EYs seneste undersøkelse av forbrukertrender (Future Consumer Index) finner at kostnader er det viktigste hensynet for forbrukere, tett etterfulgt av hensyn til bærekraft. Indeksen kategoriserer forbrukere i fem hovedgrupper og ser på hva som ligger bak livsstilsvalg nå og i fremtiden.

– De ulike kategoriene defineres av forbrukernes valg og hva som er mest viktig for dem akkurat nå. Vi ser at verden står overfor mer usikkerhet og økonomiske nedgangstider, det gjør at kostnader forbigår bærekraft som det viktigste hensynet til forbrukere på indeksen. Det er likevel i ferd med å jevne seg noe ut noe med bærekraft igjen på vei oppover, sier partner i EY, Dag Flatebø. Flatebø jobber tett med handel- og tjenestenæringen, og fokuserer derfor mye på forbrukertrender.

Hensyn og preferanser hos forbrukerne er viktig for bedrifter som jobber innenfor forbrukersegmentet, mange av disse er midt i høysesongen nå før jul. EYs ferske undersøkelse finner blant annet at:

  • 8 av 10 forbrukere er bekymret for egen økonomi
  • To tredjedeler forventer at dagligvareprisene kommer til å øke de neste seks månedene.
  • 1 av 2 kjøper kun det essensielle

Flatebø forteller hvordan de benytter indeksen for enda dypere innsikt.

Forbrukertrender i førjulstiden

– I tillegg til de som setter kostnader og bærekraft øverst, har vi kategorier med forbrukere som er opptatt av opplevelser, helse eller samfunn. Mellom kategoriene ser vi tidvis samme preferanser, men av ulike årsaker. For eksempel sier halvparten av respondentene at de kommer til å redusere julebelysningen i år, det kan være både av hensyn til miljø og for å redusere kostnader knyttet til høye strømpriser, sier Flatebø.

Etter pandemien og i lys av krigen i Ukraina har varemangel blitt vanligere enn tidligere. De fleste forbrukere sier imidlertid at de er villige til å bytte produkt eller merkevare fremfor å vente, dersom førstevalget ikke er tilgjengelig. Kun 1 av 4 sier de vil starte handelen tidligere enn før for å unngå at det er tomt for en bestemt vare på lager.