– Høye bompenger har skapt et klasseskille på veiene

biler Bil, illustrasjosnbilde. Foto: Pixabay.

Kjører du omveier for å slippe høye bompenger? Da er du i godt selskap viser en nasjonal meningsmåling INFACT har gjort på oppdrag fra KNA. Dobbelt så stor andel av de med anstrengt økonomi som øvrige bilister blir tvunget over på sideveier. – De høye bompengene har skapt et klasseskille på norske veier, sier KNA. 

Statens vegvesen og Skatteetaten er i gang med å gjennomføre en konseptvalgutredning(KVU) av dagens bompengeordning som nå er på høring. I lys av dette har KNA sett på konsekvensene av økningene i bompengesatser og antall bomstasjoner. 

KNAs nasjonale undersøkelse viser at 20% av bilistene jevnlig kjører omveier for å unngå bompenger. Verst er det likevel for de med stram økonomi. Andelen bilister med anstrengt økonomi som jevnlig kjører omveier for å unngå å betale bompenger er 36,8%, mens tallene for øvrige bilister er 18,4%. 

– Klasseskille på norske veier

Generalsekretær i KNA; Børre Skiaker mener det er stor grunn til å rope varsko om bompengesatsene.

– En stor del av begrunnelsen for nye og mer trafikksikre veier er nullvisjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken. Når vi, etter å ha bygget nye, raskere og mer trafikksikre veier, priser veiene så høyt at bilistene ikke vil bruke de er veiene for dyre, sier Skiaker.

Han mener politikerne bidrar til å skape et klasseskille på norske veier der nye, trygge veier med høye bompenger er forbeholdt de med god økonomi.

– Vi har lenge vært bekymret for at en for høy prising av nye og mer trafikksikre veier kan skape et klasseskille, hvor bompengekostnadene er så høye at bare de som har råd til det kan kjøre på de nye veiene.Det er uakseptabelt at det, til tross for stortingets vedtatte nullvisjon for drepte og hardt skadde i veitrafikken, priser nye og mer trafikksikre veier så høyt at mernytten både for den enkelte og for samfunnet ikke tas ut. Vi er i utgangspunktet imot bompenger, men i den grad det skal brukes bompenger må prisen være på et nivå som folk har råd til. Når vi ser at så mange bilister velger mindre, tregere og mer trafikkfarlige sideveier for å unngå bompenger er prisen for høy, sier Skiaker.

– Konsekvensen av de skyhøye bomprisene er at de sparker beina under nullvisjonen, som er noe av intensjonen for slike store veiprosjekt. Konsekvensene kan med andre ord bli flere drepte og hardt skadde i trafikken, avslutter generalsekretæren. 

Nullvisjonen slår fast at det er moralsk og etisk uakseptabelt at folk blir drept eller hardt skadd i trafikkulykker.