Tesla-eierne tjener i gjennomsnitt 1,15 millioner kroner

Tesla modell S. Foto: Nakhon/ Flickr.com

Hver Tesla blir subsidiert med over en halv million kroner. Skattelistene for 2015 viser at alminnelig inntekt i Norge ligger på 309.000 kroner. Tilsvarende tall for den gjennomsnittlige Tesla-eieren er 1.142.000 kroner.

Det er Dagens Næringsliv (DN) som skriver dette.

Næringslivsavisen har sjekket motorvognregisteret for å finne alle som eier en Tesla, og holdt dette opp mot skattelistene for 2015.

Tallene viser dessuten at 1146 av de rundt 9500 private Tesla-eierne, eller i overkant av 12 prosent, hadde en ligningsformue på over 20 millioner kroner.

Les også: Hele seks av ti bilister vurderer elbil

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Tungt subsidierte biler

I oktober var det registrert 12.730 Teslaer i Norge. I gjennomsnitt har disse sluppet unna skatter og avgifter for over en halv million kroner, anslår DN.

I denne summen utgjør momsfritak, gratis bompengepassering og fritak for engangsavgift de største postene. Regnestykket forutsetter at de fleste elbileierne ville kjørt egen bil også uten fritak.

Antallet elbiler på norske veier nærmer seg nå totalt 100.000, men merverdiavgiftsfritaket er størst for de store og dyre bilene. Det vil i praksis si for Teslaene.

Les også: Elbil-eier ble fakturert 3000 kroner av bomveiselskap

Annonse:


Stortingets rikeste forsvarer ordningen

Nikolai Astrup var med på å forhandle frem det gunstige elbilregimet, kjører Tesla selv og er samtidig Stortingets rikeste politiker med en formue på 341 millioner kroner.

Han legger vekt på at det store salget av Teslas toppmodeller til velstående mennesker bidrar til å utvikle teknologi som kommer rimeligere modeller til gode senere.

– Hvis vi skal nå klimamålene må hele bilparken gradvis skiftes ut med nullutslippskjøretøy. Prismekanismen virker, og vi må bruke den aktivt for å få flest mulig til å velge grønt, uavhengig av inntekt og formue. Det er ikke mange nok idealister til at det alene vil bidra til det fundamentale skiftet vi trenger i transportsektoren, sier Høyre-politikeren til DN.

Les også: Vil forby bensin- og dieselbiler i Tyskland allerede fra 2030