Mange blir svindlet når de leier feriebolig på Kanariøyene

Mange nordmenn blir lurt når de bestiller feriebolig på Kanariøyene. Bildet er fra Arguineguin på Gran Canaria. Illustrasjonsfoto: Pixabay

Før du bestiller feriebolig på Kanariøyene, eller andre steder, bør du ta noen enkle forhåndsregler. Ellers risikerer du å bli svindlet.

Én mann og to kvinner ble nylig pågrepet av spansk politi mistenkt for å ha svindlet over 30 turister med falsk utleie av ferieboliger i Playa del Inglés på Gran Canaria, skriver Canariajournalen.no.

Ifølge nettstedet ble politiet kontaktet da ett av ofrene ikke fikk tilgang på boligen vedkommende hadde leid.

Etterforskningen viste at utleierne verken eide boligen eller opptrådte på vegne av de virkelige eierne. De hadde rett og slett stjålet bilder av utvalgte boliger på nett og laget falske annonser.

Ikke nok med at ofrene fikk et overnattingsproblem i starten av ferien, men de risikerer også å tape forskuddsbetalinger og depositum på til sammen 9000 euro (rundt 83.000 kroner).

Les også: Valutafelle lurer nordmenn på ferie for én milliard kroner

Annonse:


Mange har gått i fella

I fjor høst gikk spansk politi ut og advarte mot det de kalte en bekymringsfull økning av svindel med utleie av ferieboliger via internett, ifølge nettavisen Sur in English.

Selv om sommerferien er over, er det mange som begynner å planlegge neste utenlandstur. Bildet viser Puerto de Mogán på Gran Canaria. Foto: Pixabay

Advarselen fra politiet har tilsynelatende ikke hatt noen stor effekt, for svindelen har fortsatt i stor stil. 

Her er noen andre eksempler fra Canariajournalen.no:

  • I desember 2016 ble 20 personer pågrepet mistenkt for å ta totalt 800.000 euro (7,4 millioner kroner) for turistleiligheter på Kanariøyene og Balearene som ikke eksisterer.
  • I januar 2017 forhåndsbetalte Petter Bratsberg fra Trondheim 2481 euro (22.950 kroner) for et tre uker langt opphold i en ferieleilighet på Gran Canaria. Utleier eide verken boligen eller opptrådte på vegne av eierne.
  • Februar 2017: Minst ti nordmenn hevdet at de har blitt svindlet av et utleiefirma som annonserte utleieboliger på Gran Canaria. Annonsene lå ute på både på Finn.no og Booking.com.

Les også: Stor test: Her serveres Norges beste veimat

Slik unngår du å bli lurt

Dersom du bestiller feriebolig før du reiser, kreves det ofte at du betaler en del av leiesummen eller et depositum på forhånd.

For å unngå store økonomiske tap, kan følgende forhåndsregler hjelpe: 

  1. Sjekk hvor lenge boligen har blitt annonsert. Vanligvis er datoen for annonsen angitt på nettstedet. Hvis annonsen har ligget ute en god stund, er det mer sannsynlig at den er ekte.
  2. Foreta et Googlesøk og sjekk anmeldelser fra andre leietakere, enten på nettstedet du bestiller gjennom eller på Tripadvisor. Gode anmeldelser kan forfalskes, så se opp for altfor strålende anmeldelser. Det er lite sannsynlig at en seriøs utleier har mange, om noen, dårlige anmeldelser.
  3. Bruk Google maps for å bekrefte plasseringen av boligen. Når du har funnet den, kan du bruke Street View for å sjekke at eiendommen passer med bildene som er lagt ut.
  4. Få bekreftet at utleier faktisk er oppført som eier av boligen, eventuelt at han leier den ut på vegne av den virkelige eieren.
  5. Sjekk ut mest mulig om utleier før kontraktsinngåelsen. Det er lett for svindlere å liste opp egenskaper boligen ikke har, motta bestillingen og deretter forsvinne med pengene. Snakk derfor med eierne på telefonen, og merk at en fasttelefon gir deg mer sikkerhet enn en mobil. Be om mer informasjon om eiendommen og området, og ta en vurdering av hvor troverdige opplysningene synes å være. Få utleiers kontaktinformasjon inkludert postadresse, og ikke signer kontrakt med noen som har en adresse du ikke kjenner. Spør også om eiernes bankforbindelse, da det har vist seg at svindlere opererer med bankkonti hvis innehaver ikke er mulig å spore i etterkant. Sjekk detaljene fra utleier på internett for å få mer informasjon om eierne og spore eventuelle klager på dem.
  6. Leier du fra et utleieselskap, kan du sjekke hvem internettdomenet til selskapets nettside er registrert på. På Whois.com skal du finne navn, adresse og telefonnummer. Sjekk dette mot kontaktinformasjonen for utleieselskapet. Ring eventuelt det oppgitte telefonnummeret eller send epost. Gjør eventuelt et søk også på denne personens navn. Du vil også se hvor lenge det er siden internettdomenet ble opprettet. Hvis det ikke har eksistert særlig lenge, bør du være særlig oppmerksom. Svindlere som driver falske utleiesteder har en tendens til å forsøke å avvikle nettsidene før politiet kommer på sporet av dem, og eventuelt fortsette under nye firmanavn og andre domenenavn.
  7. Bruk din dømmekraft og sunn fornuft. Hvis det er noe med nettsiden, eiendommens beskrivelse, eller eierne som du er usikker på, eller hvis prisen virker for god til å være sann, ikke bestill.
  8. Bestiller du ferieboligen gjennom et firma innen EU, reguleres avtalen av EU-bestemmelsene om forbrukerrettigheter, og Forbruker Europa kan hjelpe deg. Men vær oppmerksom på at noen selskaper kun opptrer som formidler og ikke påtar seg noe ansvar for leieforholdet. Dersom du leier gjennom et slik nettsted, har du avtale direkte med utleier, som sannsynligvis er en privatperson. Forbruker Europa behandler forbrukersaker mellom forbrukere og næringsdrivende og har dessverre ikke mulighet til å gi råd når avtalen er mellom to privat personer.
  9. Leiekontrakten er avgjørende for dine rettigheter. Les nøye gjennom denne, og ikke overfør penger til utleier uten å være trygg på den skriftlige avtalen. Leiekontrakten skal spesifisere nøyaktig pris og hva du betaler for.
  10. Unngå store forskuddsbetalinger. Det er vanlig å betale noe depositum i forkant, så lenge det ikke er uforholdsmessig stort. 10 prosent av leieprisen kan være rimelig, mens mer enn 25 prosent helt klart er for mye. Du bør videre sikre at vilkårene for tilbakebetaling av depositumsbeløpet er klare.
  11. Det anbefales ikke å betale med bankoverførsel, ettersom du da ikke har noen ekstra sikkerhet hvis du skulle bli svindlet. Betaling med kredittkort er alltid tryggest. Bruk av PayPal, også mellom privatpersoner, kan gi en viss beskyttelse hvis kontoen din er koblet til et kredittkort, men ikke dersom du har benyttet PayPal som en E-wallet og lastet opp penger på Paypal-kontoen før du betaler. Noen utleiesider har beskyttelsesordninger som refunderer kunder i tilfelle av svindel. Unngå alltid overførsel med selskap som ikke gir dokumentasjon for pengetransaksjonen.
  12. Sjekk eiendommen nøye ved ankomst, helst sammen med eieren eller deres representanter. Klag til selger ved mangler, ta bilder av skader og lignende, og sikre bevis på beste måte.
  13. Oppstår det problemer er det viktig at du klager på stedet og gir utleier en mulighet til å ordne opp. Gjør du ikke dette, kan du miste retten på kompensasjon eller prisavslag. Videre er det viktig at du dokumenterer bevis for manglene ved ferieboligen, ta bilder eller video. Det er fint hvis du kan følge opp klagen med en epost slik at du har bevis på at du har klaget da du var til stede. Hvis feil ikke blir utbedret eller du blir påført ekstra utgifter, skal du også klage skriftlig til utleier når du kommer hjem.
  14. Sørg for å få depositumet tilbake når du forlater leiligheten. Hvis noen fradrag er gjort, be om bevis (kvitteringer) av kostnader som er fratrukket.

Kilder: Forbruker Europa, Canariajournalen og The Independent Travel.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Syk før eller i ferien? Da kan du ha krav på ny ferie

30 nye nettbutikker på Forbrukerombudets svindelliste

Forbrukerrådet: Kun åtte av 45 solkremer får godkjent

Nå kommer neste generasjon bankkort for fullt

Her er tipsene dersom du frykter at arveavgiften blir gjeninnført