Stor test av bur og seler for frakt av hund i bil

HUNDEBUR OG SELER: Testen viste varierende resultater, og hadde klare vinnere og tapere. Foto: NAF

Ved bråbrems er det viktig at alle i bilen er godt sikret, også de firbente. NAF har testet 18 produkter fra 13 produsenter til sikring av hund i bil.

NAF har i samarbeid med syv andre europeiske bilorganisasjoner testet bur og seler til sikring av hund i bil.

Testen, som er gjort i regi av den sveitsiske bilorganisasjonen TCS, har sjekket kollisjonssikkerhet, komfort for hunden, brukervennlighet og vedlikehold.

Annonse:


Det er gjennomført en kollisjonstest med frontkollisjon i 50 km/t for å teste sikkerheten for hund og passasjerer, og det er denne som har blitt vektlagt mest ved beregning av totalscoren.

Vektingen er som følger: Sikkerhet (50 prosent), komfort og egnethet (25 prosent), brukervennlighet (20 prosent) og vedlikehold (5 prosent).

Les også: Dette bilmerket har den beste nybilgarantien

Tysk testvinner

Testvinneren. Foto: NAF

Av seks metallbur, to bur i metallnetting, to plastbur, to tekstilbur og seks seler, ble et robust metallbur som forankres i bilen kåret til den klart beste måten å frakte hund på.

Testvinneren, som er Schmidt Premium-Kennel hundebur, får fem av fem stjerner blant annet fordi det tåler kollisjonstesten uten at buret blir ødelagt, og uten at hunden kommer ut av buret.

Burets egenskaper får i tillegg følgende karakteristikker:

«Buret festes med trepunkt belte i baksetet på bilen. Lett å håndtere og å installere i bilen. Gode åpne- og lukkemekanismer. Godt tilpasset hundens behov for bevegelse. Fordi buret plasseres i baksetet, kan føreren følge med hunden underveis.»

Dersom du heller foretrekker at buret plasseres i bagasjerommet, kan du velge burene Pro2 fra 4pets og Universal fra Schmidt, som også fikk fem stjerner i testen.

Les også: Stor test: Her er kortene som gir deg størst rabatt på drivstoff

Fraråder bruk av seler

Det går langt dårligere for burene i metallnetting og plast. Disse burene splintres og vil kunne skade hunden alvorlig.

Dårligst resultat får selene. Fire av selene røk i kollisjonstesten slik at testdukken kom flygende. På de to andre selene strakk sele og tilhørende festesystem seg så mye at hunden kom for nær passasjerene.

– De fire dårligste selene vil vi fraråde å bruke til sikring i bilen. Ved kollisjon eller hard oppbremsing vil en løs hund komme som et prosjektil gjennom luften og være svært farlig for passasjerene, uttaler kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Selv de beste selene strekker seg så mye at hunden kan nå passasjerene.

– Tenk deg at hunden veier 17 kg. Kolliderer du i 50 km i timen, så vil kraften hunden treffer deg med være mangedoblet og tilsvare omkring 1000 kg. Derfor bør du absolutt sikre hunden. Dette gjelder også for andre løse gjenstander i bilen, sier Sødal.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Skattekalender for 2018: Her er alle de viktigste datoene

Du slipper å installere DAB-radio i din gamle bil

Går mot forbud for dieselbiler i Stockholm

Denne millionsjansen bør du ikke gå glipp av