Statsbudsjettet 2018: NAF og Norsk elbilforening godt fornøyde

I går kveld ble det kjent at regjeringen likevel ikke vil innføre engangsavgift på de tyngste elbilene. Foto: NAF

I går ble de borgerlige partiene enige om en budsjettavtale. Den innebærer blant annet at «Tesla-avgiften» ble vraket.

Den 12. oktober ble forslaget til statsbudsjettet for 2018 presentert.

Der gikk det blant annet frem at regjeringen ønsket å fjerne fritaket for engangsavgift for elbiler, og at den ville innføre samme vektfradrag som for ladbare hybridbiler.

Generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening.

Dette ville ført til at de aller tyngste elbilene, hovedsakelig de største bilene til Tesla, ville fått engangsavgift på opp mot 70.000 kroner.

I går kveld ble det kjent at dette forslaget ble vraket i budsjettforhandlingene.

– Venstre og KrF er elbilhelter i dag, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, i en melding.

Les også: Statsbudsjettet 2018: Dette vil det bety for din lommebok

Viktig for forutsigbarheten

– Vi er glade for at de har rettet opp fadesen og tenkt forutsigbarhet for forbrukerne, uttaler Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, og legger til:

Annonse:


– Forutsigbarhet er avgjørende for at folk skal tørre å planlegge for nullutslippsbiler, og det er avgjørende nå når familie-elbilene kommer.

Hun tenker da på at de elbilmodellene som kommer fremover vil få lengre rekkevidde, noe som ofte betyr økt vekt.

Bilene blir også større og de vil passe for større deler av landet.

Les også: Vil ha halv pris for parkering av elbil i hele landet

Etterlyser infrastruktur for lading

Norsk elbilforening er klar på at avtalen er en seier, selv om regjeringen avvikler den særskilte fordelen for elbiler i firmabilbeskatningen.

Foreningen savner imidlertid konkrete tiltak for å selge flere nullutslippsbiler, samt at det lages en nasjonal strategi for utbygging av infrastruktur for lading over hele landet.

[annonse]

– Dette er en gledens dag, men regjeringen må få opp farta og levere på de vedtakene Stortinget har fattet om utbygging av ladeinfrastruktur over hele landet, og med konkrete virkemidler og tiltak for å øke andelen elbiler på norske veier, sier Bu.

Elbiler vil fortsatt være fritatt for trafikkforsikringsavgift (det som nå kalles årsavgift, red.anm.) og omregistreringsavgift.

Nullsats for merverdiavgift for elbiler videreføres til 2020.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Den gamle bilbonus-ordningen kan bli borte

Du slipper å installere DAB-radio i din gamle bil

Mange som selger bilen sin må betale for bompasseringer til ny eier

Den gamle årsavgiften på kjøretøy forsvinner, men erstattes av en ny

Annonse