Kundemålinger viser at strømselskapene er svært populære blant norske forbrukere. Likevel gir tallene grobunn for diskusjon. Likegyldige norske forbrukere kan ha blitt en hvilepute for strømleverandørene.

Artikkelen er produsert av ELskling.no.

Ferske tall fra undersøkelsestjenesten EPSI viser at norske forbrukere er godt fornøyd med strømleverandøren sin.

– Dette er gode nyheter. Undersøkelsen viser en forbedring fra i fjor. Det tyder på at strømleverandørene tar kundenes tilbakemeldinger på alvor, sier Jens Regnström, lederen for strømbyttetjenesten ELskling.

Les også denne fra ELskling.no: 88 prosent av strømmen din kan være kullkraft

Hemmer konkurransen

Likevel gir undersøkelsen rom for diskusjon.

Ifølge EPSI er nemlig 31 prosent av forbrukerne på privatmarkedet usikre på hvilken strømavtale de har, og omtrent halvparten oppgir at de har samme strømleverandør som nettleverandør.

I tillegg viser ny rapport fra Norges vassdrag og energidirektorat (NVE) at gjennomsnittlig markedsandel for den største leverandøren i hvert nettområde er på 69 prosent.

Grunnlegger av strømbyttetjenesten ELskling.no, Jens Regnström. FOTO ELskling.no

Dette vitner om lite engasjement i befolkning om strøm. Det kan bli en hvilepute for de store aktørene og dyrt for forbrukeren.

– Nordmenn bør bli mer bevisst på hvilken strømavtale de har. Det er gratis å bytte strømleverandør, tar under 5 minutter og vil for mange bety lavere strømregning. Jevne reforhandlinger eller bytte av leverandør øker konkurransen på markedet og tvinger selskapene til å kutte prisene, sier Regnström.

Les også denne fra ELskling.no: Dyrt å lade Tesla på hytta

Passive nordmenn gir dyrere strøm

I følge NVE skiftet omtrent 350.000 nordmenn strømleverandør i 2015. Det tilsvarer kun 15 prosent av norske husholdninger.

En rapport fra i fjor viser at 43 prosent av privatkundene i 3. kvartal 2016 ikke har byttet leverandør de siste 5 årene eller mer.

Gjennom program som Forbrukerinspektørene (FBI) ser vi hvordan kundene som ikke har en aktiv dialog med forsikringsselskapet, banken og strømleverandøren taper penger.

For passive forbrukere får sjelden tilbud om bedre avtaler. Prisbevisste kunder derimot får stadig bedre avtaler og er bra for konkurransemarkedet.

– Jeg tror en av grunnen til den passive strømkulturen i Norge er ønske om å holde det enkelt. Før har kun leverandører av nettleie kunne tilby samlet faktura for strøm og nettleie. Fra første september i fjor kan alle kraftleverandører tilby én felles faktura for strøm og nettleie. Dette vil forbedre konkurransen ytterligere, sier Regnström.

Tallene for fjoråret er ennå ikke klare, men i følge SSB hadde strømselskapene et samlet overskudd på 939 millioner kroner i 2015.

Her kan du selv finne den billigste strømavtalen akkurat nå

Les også disse fra ELskling.no:

Åtte råd for å redusere strømregningen din

Nakne tall – Så lenge dusjer vi og dette koster det