Nordmenn lures av «gratistilbud» på nettet – fanges i abonnementsfeller

Forbrukerombud Gry Nergård mener nordmenn lures av selskaper som tilbyr helsekost og skjønnhetsproduktet på nettet. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Forbrukerombudet mener nordmenn lures av selskaper som tilbyr helsekost og skjønnhetsprodukter på internett.

Skrevet av: Mads Fremstad, ABC Nyheter (Pengenytt samarbeider med ABC Nyheter. Les mer om det her. Denne artikkelen ble først publisert på ABC Nyheter)

Forbrukerombudet har gjennomført en ny tilsynsaksjon mot 18 næringsdrivende som selger helsekost og skjønnhetsprodukter på internett, melder E24.

Dommen mot selskapene er ikke nådig. Tre av selskapene får sviende bøter etter å ha brutt angrerettloven. 

– Disse har gjort så mye feil at potensielt mange forbrukere har blitt lurt til å inngå abonnementer de ellers ikke ville ha gjort, sier forbrukerombud Gry Nergård til E24. Det skal være snakk om bøter på til sammen 1,4 millioner kroner.

Les også: Forbrukerombudet sier nei til inkassovarsel på epost

Bruddet skal basere seg på at det tegnes dyre abonnementsavtaler når forbrukerne klikker seg inn og bestiller tilbud om gratisprøver for ulike produkter. 

Fire andre aktører har mottatt krav fra Forbrukerombudet om å endre nettsidene sine for å unngå økonomiske sanksjoner.

Les også: Forbrukerombudet slår ned på falske gratisprøver på nett

Ombudet velger å ikke offentlige selskapenes navn, slik at selskapene får sjansen til å sende sitt svar til ombudets vedtak.

I fjor gikk helsekost-selskapet Uno Life konkurs, etter at Forbrukerrådet mottok over tusen klager og 6.000 henvendelser. 

Selskapet skal ha tilbudt prøveprodukter til forbrukere, som deretter er blitt abonnenter uten å ville dette. Deretter har de mottatt betalingskrav fra selskapet, som ifølge Forbrukerombudet er ulovlige.

Selskapet ble ilagt en millionbot i 2014 for brudd på markedsføringsloven.

Les saken: Uno Life gir opp