Mange er ikke klar over rettighetene sine hvis bussen er forsinket

Hvem har ikke drømt om å kunne ta en drosje når bussen er forsinket? Det er faktisk mulig. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

At bussen ikke kommer, eller er kraftig forsinket, kan være plagsomt i hverdagen. Nå opprettes en egen klagenemnd for busspassasjerer.

Skrevet av: Mads Fremstad, ABC Nyheter (Pengenytt samarbeider med ABC Nyheter. Les mer om det her. Denne artikkelen ble først publisert på ABC Nyheter)

Fra og med april kan du gå til en egen klagenemnd for busspassasjerer, hvis du og busselskapet ikke blir enige.

– Vi har jobbet med å få til ei nemnd for busspassasjerer, og vi er glade for at målet er oppnådd, og at forbrukerne er bedre sikret, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet i en pressemelding. 

Den nye klageinstansen skal ligge under Transportklagenemnda, som allerede eksisterer i dag.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Du kan ha krav på taxi

Mange er ikke klar over hvilke rettigheter de har hvis bussen blir forsinket.

–  Hvem har ikke drømt om å kunne ta en drosje når bussen er forsinket? Det er faktisk mulig. Alle de store busselskapene tilbyr dette over hele landet, sier Skaug Halsos. 

Kravet er at bussen blir forsinket i over tjue minutter, og du ikke får alternativ transport, så kan du få dekket ekstrautgiftene til transport med drosje eller egen bil.

Les også: En av ti flypassasjerer kjenner ikke rettighetene sine

Bevar regningene

Det er viktig å huske å spare på regningene, du har en måned på deg til å kreve utgiftene dekket.

Kommer du ingen vei i å klage til selskapet, er Transportklagenemnda den siste utveien.

Det er laget en egen grense over hvor mye du kan få dekket.

  • 20 minutter forsinket på reiser under en time med inntil 550 kroner.
  • 40 minutter forsinket på reiser mellom en til tre timer med inntil 825 kroner.
  • 60 minutter forsinket på reiser over tre timer med inntil 1100 kroner.

Les også: Reiseforsikringen dekker ikke dette


Tips når bussturen ikke går som den skal:

  • Sjekk vilkårene til busselskapet på nettet.
  • Spar på billetten og eventuelle kvitteringer for utlegg.
  • Klag til busselskapet.
  • Gå til Transportklagenemnda hvis du ikke kommer noen vei.

Kilde: Forbrukerrådet