Her må du ut med 800.000 kroner for en parkeringsplass

Disse parkeringsplassene i Frogner Atrium Parkeringssameie har en prislapp på 800.000 kroner stykket. Foto: DNB Eiendom

Kampen om parkeringsplassene hardner til i Oslo. Det siste året har tolv parkeringsplasser ved Frogner Atrium Parkeringssameie gått for 800.000 kroner stykket.

Skrevet av: Ole Peder Giæver, ABC Nyheter (Pengenytt samarbeider med ABC Nyheter. Les mer om det her. Denne artikkelen ble først publisert på ABC Nyheter).

Eiendomsmeglerne merker økt pågang ettersom Oslo kommune fjerner gateparkeringsplasser.

Faksimile fra Finn.no

Faksimile fra Finn.no

– At kommunen fjerner parkeringsplasser gir økt trykk på de tilgjengelige garasjeplassene, sier eiendomsmegler Brede Delingsby i DNB Eiendom til ABC Nyheter.

Nylig kunne Delingsby gratulere eieren av en parkeringsplass i Frogner Atrium Parkeringssameie med et vellykket salg.

800.000 kroner var prisen, samme beløp som de elleve andre plassene solgt i garasjeanlegget tidligere i år.

Frogner Atrium er et garasjeanlegg under en boligblokk. Noen av parkeringsplassene er tilknyttet boligsameiet, mens andre er fritt omsettelige og selges til folk som bor i området eller jobber i nærheten og nå sliter med gateparkering.

Les også: Hele seks av ti bilister vurderer elbil

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Fjerner 150 p-plasser før 2020

Det er langt mellom de ledige parkeringsplassene på Frogner, og lenger skal det bli. En fjerdedel av de 190.000 parkeringsbøtene som ble skrevet ut i hovedstaden i 2015 havnet i bydelen, ifølge en gjennomgangAftenposten har gjort.

49 gateparkeringsplasser i Frogner vil fjernes de nærmeste årene, «men det utelukkes ikke at det kan bli flere etter som planleggingen av et mer effektivt kollektivsystem går fremover», får ABC Nyheter opplyst fra byrådsavdelingen for miljø og samferdsel i Oslo kommune.

Plassene som fjernes nå skyldes prosjektet «Kraftfulle fremkommelighetstiltak» (KFT), som skal øke fremkommelighet for trikk og buss.

– I første omgang ser vi det som nødvendig å fjerne cirka 150 p-plasser på Frogner innen 2020, for å lage gode sykkelforbindelser for Frogner og resten av Oslo. I tillegg er det to gater hvor vi enda ikke har fått utredet nøyaktig hvor mange p-plasser som er nødvendig å fjerne, skriver byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg (MDG) i en e-post til ABC Nyheter.

Les også: Melder snø og kulde: Skift til vinterdekk før høstferie-turen

– Skjønner at folk reagerer

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo Lan Marie Nguyen Berg (MDG) fotografert i forbindelse med starten på «Sykle til jobben-aksjonen». Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo Lan Marie Nguyen Berg (MDG) fotografert i forbindelse med starten på «Sykle til jobben-aksjonen». Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Byråden skriver videre at hun har «stor forståelse for at beboere reagerer på at private parkeringsplasser selges til enorme summer, samtidig som det skjer endringer i parkeringssituasjonen i gater hvor det nå skal anlegges sykkelfelt.»

– Det er viktig for meg å understreke at planene som foreligger fra kommunens side fram mot 2020, av både sykkeltilrettelegging og KFT, maksimalt vil medføre fjerning av 5 prosent av parkeringsplassene på Frogner. Til gjengjeld får Oslos innbyggere mye bedre sykkeltraséer og mer effektiv kollektivtransport, skriver Berg i e-posten.

Totalt i Frogner (uten Bygdøy) er det registrert 8689 offentlige p-plasser. Privat parkering og privat betalingsparkering (som p-hus) kommer i tillegg, ifølge byråden.

– I løpet av det neste året skal vi sikre et nett av sammenhengende sykkeltraséer gjennom byen, og det som nå skjer på Frogner er en del av dette arbeidet. Noen beboere får kanskje 3-5 minutter ekstra å gå fra sin parkerte bil, men til gjengjeld får både beboerne og hele Oslo glede av en sykkelstrekning som går fra Tøyen i øst, til Frogner i vest, skriver Berg.

– Hva er din anbefaling til Oslo-bilister på jakt etter parkeringsplass?

– Jeg forstår at det er vanskelig når man mister tilgang på et gode som man er vant til å ha. Men Oslo har begrenset areal, og det gjør at vi må prioritere. I dag taper Ruter millioner i året fordi trikken står fast i kø. Å fjerne gateparkering er dermed blant de mest effektive tiltakene for å få mer igjen for kollektivpengene. De fleste steder finnes det parkering i nærheten, men folk må nok venne seg til at det ikke nødvendigvis er en parkeringsplass rett utenfor døra deres.

Les også: Dette ville bensin og diesel kostet dersom oljeprisen falt til null

– Hva med bilkollektiv?

– Et alternativ til å eie egen bil kan også være å leie bil ved behov eller bli med i et bilkollektiv. En bil i et bilkollektiv kan erstatte mellom 5 og 15 biler, skriver politikeren fra Miljøpartiet De Grønne.

Berg mener det er tilsvarende trangt om p-plassene i «alle bydeler og byområder som har mange innbyggere per kvadratmeter.»

– Mange som bor i sentrum har valgt å bli boende i sentrum nettopp fordi man ikke trenger å eie bil. Det har vært en klar trend i mange år at barnefamilier blir boende i sentrum på grunn av dette, noe som har ført til at Oslo nå er i ferd med å bygge og utvide en rekke barneskoler og barnehager i sentrum og steder som fortettes, skriver byråden.

Les også: Så mye betaler vi i bompenger per år

Meglerne merker p-pågang

– Vi merker stor pågang, og det virker ikke som det er så sesongavhengig som det har vært tidligere, sier eiendomsmegler i DNB Eiendom, Brede Delingsby, til ABC Nyheter om markedet for selveide parkeringsplasser.

– Det er ofte god butikk å leie ut parkeringsplasser også. Leiemarkedet for garasjeplasser er også godt om dagen, og noen kjøper nok kun med tanke på utleie.

Delingsby kjenner til at Colosseum Park på Majorstua har hatt tilsvarende og tidvis dyrere parkeringsplasser.

– Man ser nok tilsvarende priser andre steder i byen, noen få steder. Men da er det kanskje knyttet til enkeltsameier.

Denne artikkelen ble først publisert på ABC Nyheter.

Les også: Elbil-eier ble fakturert 3000 kroner av bomveiselskap