Gründere vil formidle leksehjelp med ny delingstjeneste

Pål Nødseth (34) og Frode Halvorsen (36) er gründerne bak den nye delingtjenesten Tatimer.no. Foto: Ragnar Ranøyen Homb

Tatimer.no skal gjøre det enkelt å finne flinke leksehjelpere, og du bestemmer selv om undervisningen skal skje over nett, på lærerens undervisningssted eller hjemme hos deg.

Tatimer.no er et sted hvor du skal kunne finne noen som kan gi deg undervisning i alt fra skolefag til musikkopplæring og språkundervisning, forklarer Pål Nødseth, én av gründerne bak den nye delingstjenesten.

Sagt på en annen måte er Tatimer.no en online markedsplass, eller formidlingsplattform om du vil, hvor elever og undervisere over hele landet kan etablere kontakt med hverandre.

– De som gir undervisning kan være alt fra studenter som ønsker en liten ekstrainntekt, til ferdigutdannede lærere som vil ha dette som en større inntektskilde, sier Nødseth.

Les også: Slik bør du investere, gitt at du tror på stigende oljepris

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Et stort og voksende behov

Det var Nødseth som først kom opp med forretningsideen om å lage en samleplattform for læring og kunnskap utenfor skolen.

Med sin bakgrunn fra å drive Trondheim Private Musikkskole med over 300 elever, så han først og fremst et behov for ytterligere tilbud innen musikkopplæring.

– Etter min erfaring er det stor etterspørsel etter musikkopplæring. Bare i Trondheim står det nesten 2000 elever på venteliste, forklarer Nødseth.

Gjennom kontorfellesskapet for gründere på DIGS kom Nødseth i kontakt med Frode Halvorsen. Sistnevnte tente raskt på ideen, og ble med på prosjektet.

I tillegg til musikkopplæring, er leksehjelp generelt et marked i sterk vekst, sier Halvorsen:

– Leksehjelp er et marked som har en formidabel vekst de siste tre årene, og vi tror etterspørselen fortsatt kommer til å øke mye. Spesielt Oslo har vært tidlig ute, og vi ser at de andre byene kommer etter.

Både Nødseth og Halvorsen er utdannet lærere, innen hhv musikkfag og realfag. Halvorsen har også tatt flere juridiske fag og har snart en mastergrad i strategi og forretningsutvikling fra NTNU. Begge har erfaringer med å starte opp selskap tidligere.

Les også: Finanstilsynet advarer mot kombinasjonsfond

Foto: Skjermdump fra Tatimer.no

Foto: Skjermdump fra Tatimer.no

Skal være enkelt og brukervennlig

Gründerne er nå inne i en testfase hvor de tester løsningen med noen få undervisere og elever i Trondheim. Planen er at de gradvis skal åpne opp siden mer og mer frem mot nyttår, og forhåpentligvis være i full aktivitet fra og med 2017.

– Tilbakemeldingene fra pilotlærerne og -elevene har vært svært positive. Ved å ta inn aktive og betalende brukere fra et så tidlig stadium som mulig, får vi gode tilbakemeldinger på funksjonaliteten. Det er lettere å gjøre større endringer nå enn når produktet er lansert for fullt, sier Nødseth.

Om hvordan plattformen fungerer, svarer gründerne følgende:

– Du kan enkelt gå inn og se tilgjengeligheten til lærerne, velge om du ønsker undervisning over nett eller i ditt nærområde og booke timer gjennom plattformen vår. Et viktig moment er at du skal kunne se tilbakemeldingen underviserne har fått fra andre elever, slik at du kan være trygg på at underviseren er seriøs og kompetent.

Akkurat som den mer kjente delingstjenesten Airbnb som tar en prosentandel for å formidle og håndtere betaling mellom personer som låner ut boligen sin til fremmede, så krever Tatimer.no en andel på 20 prosent av transaksjonene mellom elev og lærer.

Dersom en time koster 350 kroner, går altså 70 kroner til Tatimer.no og 280 kroner til læreren.

Les også: Ny aktør vil selge russeutstyr til halv pris

Viktig med tillitt

– Hva er målsetningene deres med Tatimer.no på kort og lang sikt, og hvorfor vil tjenesten bli en suksess?

– På kort sikt skal Tatimer.no etablere seg som en formidlingsplattform for leksehjelp, musikk- og språkopplæring i Norge. For oss er det viktig å få tillit blant brukere, og vi vil bruke mye tid og ressurser på kvalitetssikring av de som ligger inne som undervisere hos oss. Ved å kun være en formidlingsplattform gjør vi for eksempel leksehjelp til et mye billigere og mer tilgjengelig tilbud for folk flest. Det er på en måte en demokratisering av undervisningstilbud som tidligere var forbeholdt de med litt ekstra tjukk lommebok, svarer Nødseth, før han legger til:

– På lang sikt ønsker vi å bli samlingspunktet for undervisning og kunnskapsdeling utenfor skolen. Alle som har en kompetanse de kan lære bort skal kunne gjøre det her. Har du lyst å bli bedre på strikking kan du få hjelp av noen som er rågode på dette. Samtidig har vi også tanker rundt hvordan vi kan utvikle dette opp mot skoleverket etter hvert.

For å sikre kvaliteten på undervisningen vil Tatimer.no blant annet verifisere utdanning og erfaring som ligger inne på lærerprofilene. De vil også lage veiledninger for lærerne på hva som forventes av en undervisningstime, og hvordan man bør kommunisere og forberede seg.

– Når alt kommer til alt er det læreren som har ansvaret for dette, og gjennom brukertilbakemeldingene vil de som gir elevene mest utbytte av undervisningen også komme høyest opp i søkeresultatene, sier Halvorsen.

Les også: Dette er de beste nettbrettene

Foreldre skal føle seg trygge

– Hvordan skal dere forhindre at voksne med uærlige hensikter bruker tjenesten til å komme i kontakt med ungdom?

– Dette er noe vi kommer til å være veldig oppmerksomme på, og vi kommer til å gjøre de tiltakene vi har mulighet til å gjøre for å forhindre slike ting. Det vil si verifisering av identitet, utdanning og politiattest. Når du som forelder ser at en lærer har fått verifisert identiteten sin av oss, og også har levert politiattest, gir det en ekstra trygghet, sier Nødseth.

– I tillegg kommer tilbakemeldinger fra andre brukere som en effektivt utskillingsmekanisme. Vi kommer til å gjøre det enkelt for elever å gi tilbakemeldinger til oss på mistenksom kommunikasjon, slik at vi kan følge det opp. Til syvende og sist vil også brukertilbakemeldinger være en effektiv måte å få luket ut useriøse undervisere, supplerer Halvorsen.

Les også: Statsbudsjettet 2017: Dette vil det bety for din lommebok

Rådgiver Martin B. Andersson. Foto: KDP

Rådgiver
Martin B. Andersson. Foto: KDP

Kunnskapsdepartementet vil ikke mene noe

Pengenytt har forsøkt å få en kommentar fra både Utdanningsforbundet og Kunnskapsdepartementet om hva de synes om et slikt initiativ, men ingen av dem hadde noe særlig å komme med.

– Jeg har derfor ikke kapasitet til å sete meg inn i saken og gi deg en kommentar akkurat nå, er responsen fra pressesjef Nina Hulthin i Utdanningsforbundet.

 – Vi har dessverre ikke noe å komme med her. En del benytter seg av ekstraundervisning allerede. Vi har ingen formening om denne nye måten å komme i kontakt med hverandre på, svarer Martin B. Andersson, kommunikasjonsrådgiver i Kunnskapsdepartementet.

Les også: Dette ville bensin og diesel kostet dersom oljeprisen falt til null