Forbrukerrådet kritisk til dyre offentlige femsifrede telefonnummer

Fagdirektør i Forbrukerrådet, Anne Kristin Vie. Foto: Ole Walter Jacobsen

Mange er ikke klar over at femsifrede telefonnummer kan koste deg dyrt, særlig hvis du ringer fra en mobiltelefon. Forbrukerrådet mener at offentlige virksomheter bør bytte til vanlige telefonnummer.

– Forbrukerne skal ha enkel tilgang til offentlige etater. Det inkluderer å kunne ringe til sykehuset, politiet eller kommunen sin uten at det skal koste ekstra. Offentlige etater bør bytte ut sine femsifrede nummer med vanlige nummer som ikke koster noe mer. Det er dårlig service å ha femsifrede nummer, sier fagdirektør for offentlige tjenester og helse i Forbrukerrådet, Anne Kristin Vie, i en pressemelding.

23 offentlige virksomheter i Norge benytter i dag femsifrede telefonnummer til sine servicetelefoner. Blant disse finner vi flere sykehus og helseforetak, noen av de største kommunene, samt store etater som Politiet og Statens vegvesen. Du kan se hele listen her.

Les også: Gatesalg av sigøynerblader: God årslønn i Folk er Folk

Koster deg dyrt

Samtlige telefonoperatører tar mer betalt for en samtale til et femsifret nummer enn til et vanlig telefonnummer. En ti minutter lang samtale vil som regel koste et sted mellom 20 og 30 kroner, avhengig av hvilken operatør man har.

– Dette er en helt unødvendig ekstraavgift for forbrukerne. De offentlige virksomhetene tjener selv ingenting på dette, inntektene går rett til mobiloperatørene. En slik ekstrakostnad er svært lite servicevennlig overfor forbrukerne, sier Vie.

Les også: Ny TV til fotball-EM? Dette er de beste, i følge stor forbrukertest

Har mistet sin hensikt

Femsifrede nummer ble i sin tid innført fordi de skulle være enklere for folk å huske.

– I dagens digitaliserte samfunn er ikke hovedargumentet for femsifrede nummer – nemlig at de er lettere å huske, så viktig lenger. Vi tror det er viktigere for folk at de kan ringe kommunen eller sykehuset sitt når de har behov for det, uten å måtte tenke på at det skal koste noe ekstra, sier Vie.

Les også: Globale aksjefond sliter med å levere god avkastning: Sjekk ut hvordan ditt fond har prestert

Forbrukerrådet hadde femsifret nummer selv

Forbrukerrådet har egne erfaringer med femsifret telefonnummer, ettersom vi hadde slikt servicenummer fram til i fjor vår.

– Vi så at den ekstra kostnaden med et femsifret nummer ga dårligere service til de som ønsket å kontakte oss, så vi bestemte oss for å bytte det ut. Det var enkelt å bytte til et vanlig telefonnummer, og vi har bare fått gode tilbakemeldinger på dette. Basert på vår erfaring synes vi derfor at andre offentlige etater burde gjøre det samme, sier fagdirektør Vie.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook