Forbrukerombudet vil ha tips om dyre kundeservicenumre

Illustrasjonsfoto: PGBS/ Wikimedia Commons

Næringsdrivende kan nå bli bøtelagt om de henviser deg til dyre spesialnumre når du skal kontakte kundeservice.

Allerede høsten 2015 konkluderte Forbrukerombudet med at næringsdrivende ikke kan henvise kundene sine til dyre spesialnumre når de skal kontakte kundeservice.

Det er markedsføringslovens §11 tredje ledd som etter norsk lov forbyr næringsdrivende dette.

Tidligere i år kom EU-domstolen til samme konklusjon.

– Vi forventer at bransjen retter seg etter kravet, og tilbyr kundene et kundeservicenummer som det ikke koster mer å ringe til enn vanlige telefonnumre, sa forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til egne nettsider etter at dommen ble kjent.

– Er du kunde et sted og trenger hjelp, skal det ikke koste deg dyrt å få den kundeservicen du har krav på, la hun til.

På tross av dette eksisterer det fortsatt spesialnumre med langt høyere minuttpris enn vanlige telefonnumre.

Les også: Statsbudsjettet 2018: Dette vil det bety for din lommebok

Annonse:


Nå vil Forbrukerombudet gi bøter

Næringsdrivende fikk frist til 15. oktober med å rette seg etter markedsføringsloven og avgjørelsen til EU-domstolen.

Rett før fristens utløp oppfordret forbrukerminister Solveig Horne folk om å tipse Forbrukerombudet hvis det er noen som ikke følger opp dette.

– Jeg forventer at alle bedrifter nå slutter med å kun tilby dyre spesialnummer for å ringe deres kundeservice. Forbrukerombudet vil gjennomføre en tilsynsaksjon for å kontrollere at næringsdrivende følger påbudet. De som ikke gjør det risikerer bot. Jeg vil også oppfordre folk til å tipse Forbrukerombudet hvis det er bedrifter som ikke følger loven, uttalte Horne i en melding.

For å følge lovverket må de næringsdrivende avvikle de dyre spesialnumrene, eller i tillegg til spesialnummeret tilby et alternativt kundeservicenummer til normal samtalepris.

Velger næringsdrivende å beholde spesialnummeret i tillegg til et ordinært nummer, må det gis utfyllende og tydelig informasjon om hvilke konsekvenser det får for kunden å velge spesialnummeret.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Langer ut mot konkurrentens markedsføring av ny IPS

Her er alt du må vite om den nye IPS-ordningen

18.469 har fått gravferdsstøtte fra Nav de siste fem årene

Dette betalingsmiddelet kan ta over når kontantene forsvinner

Dette er sjefen for banken med de mest fornøyde kundene