Disse bilene topper prestisjetung kundetilfredshetsundersøkelse

Lexus-eierne er meget godt fornøyd med bilen sin på alle mulige måter, viser ny undersøkelse. Bildet viser en RX 2016-modell. Foto: Wikimedia Commons

I den anerkjente kundetilfredshetsundersøkelsen Autoindex går det frem hvilke bilmerker vi nordmenn er mest fornøyd med.

Loyalty Group har for 17. året på rad publisert sin Autoindex.

Undersøkelsen bygger på besvarelsene til rundt 70.000 private bileiere i Sverige, Danmark og Norge, og avdekker deres opplevelse og tilfredshet med bilen, forhandleren og verkstedet.

Resultatene blir offentliggjort både samlet og nasjonalt, men vi vil her konsentrere oss om hva knappe 16.000 nordmenn har svart.

Les også: Nå mister du bompengerabatten ved forskuddsbetaling

Annonse:


Lexus på topp igjen

Spørsmålene til bileierne er inndelt i fire hovedkategorier:

  • Bilen og kjøreopplevelsen (vektet 40 prosent)
  • Forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (vektet 20 prosent)
  • Service på verkstedet (vektet 20 prosent)
  • Lojalitet til merket (vektet 20 prosent)

Lexus vant i år samtlige kategorier, og fikk derfor også desidert høyest poengsum totalt sett. Det er sjette gang på like mange år at Lexus havner øverst på denne listen.

Autoindex 2017: Totalrangering.

Lexus-sjef Knut-Erik Jahnsen tok imot prisen sammen med sin markedssjef Tone Thunes.

– Det er fantastisk å motta denne prisen for sjette gang. Den er et vitnesbyrd, ikke bare om kvaliteten til bilene, men også om den innsatsen og stoltheten som legges i arbeidet ute hos forhandlerne. Konkurransen i toppen er knallhard og at vi vinner for sjette gang, og i tillegg øker forspranget til konkurrentene, er virkelig noe alle i Lexus kan være stolte av, sier Thunes i en pressemelding.

Autoindex 2017: Hovedkategorier.

Les også: Mange som selger bilen sin må betale for bompasseringer til ny eier

Årets klatrere er Volvo og Subaru

BMW tar, som i fjor, en andreplass i Autoindex 2017.

Både Volvo og Subaru klatrer tre plasseringer opp i år, og tar hhv tredje- og fjerdeplass. 

De skyver dermed Mercedes ned til en femteplass.

Det skyldes hardt arbeid, ifølge administrerende direktør i Subaru Norge, Jan Kåre Holmedal:

– Vi har jobbet knallhardt med å forbedre oss på det i to år nå. Vi har trent forhandlerne våre via noe vi kaller Subaru-akademiet. Vi måler kundeopplevelsen og har gjort det systematisk. Vi snakker om dette i hvert forhandlermøte vi har. Det gir resultater, sier han til Dagens Næringsliv.

Les også: Nyttige tips om lokale trafikkregler før bilferien i Europa

Selger færre biler

Både Lexus og Subaru har solgt færre biler så langt i år sammenlignet med samme periode i fjor.

Nedgangen er på hhv 20 og 16 prosent.

Forklaringen fra Lexus er at deres hybridbiler ikke er ladbare, og at de dermed ikke har fått avgiftslettelser som mange av konkurrentene har fått.

For Subaru sin del skaper ikke nedgangen like stor bekymring.

– Vi har planlagt halvparten av volumet vårt i årets fire siste måneder. Vi får nyheter som gjør at vi får til omtrent samme salg som i 2016, sier Holmedal.

Undersøkelsen Autoindex omfatter 23 bilmerker. Bilene skal være førstegangsregistrert mellom 2010 og 2016.

Les også: Elbil-eier ble fakturert 3000 kroner av bomveiselskap

Les også: Statens vegvesen krevde 28.500 kroner for ny asfalt etter bilbrann

Les også: Skade på bil som følge av hull i veien? Dette svarer Statens vegvesen om erstatning

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook