Dette er vinnerne av årets sommerdekktester

Hvilke sommerdekk bør du kjøpe? FOTO: Nokiantyres.no

Gode eller dårlige sommerdekk kan utgjøre forskjellen på liv og død. Før du setter på dekkene du brukte i fjor, bør du derfor forsikre deg om at de fortsatt holder mål. Magasinene Motor og Vi Bilägare har kåret årets beste sommerdekk.

NAF-magasinet Motor har i samarbeid med Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland nylig gjennomført sin årlige sommerdekktest.

De viktigste egenskapene som er testet er bremsestrekning, evnen til å motstå vannplaning og et sidegrep som gjør at sjåføren ikke mister kontrollen over bilen når man må gjøre en unnamanøver.

Les også: Dette ville bensin og diesel kostet dersom oljeprisen falt til null

Dyrt er best

Testen kan kort oppsummeres med at du i stor grad får det du betaler for.

Dekket som kom aller best ut er Nokian Hakka Green 2. På de neste plassene følger dekk fra Goodyear, Pirelli og Continental. Alle er såkalte premium-dekk med en relativt høy pris.

Motors dekkekspert Rune Korsvoll. FOTO: Motor.no

Motors dekkekspert Rune Korsvoll. FOTO: Motor.no

For første gang er det med billige, kinesiske dekk i sommerdekktesten. De plasserer seg på de siste plassene.

Les hele dekktesten med test-data og poengberegning i magasinet Motor (krever innlogging)

Billig livsforsikring

– Premium-dekkene er best og dyrest. Et rimeligere dekk fra Apollo kom på en sterk femteplass, sier Rune Korsvoll, redaksjonssjef i NAF-magasinet Motor, i en pressemelding.

Han anbefaler sterkt å ikke nedprioritere denne bilkostnaden.

– Bildekkene er din eneste kontakt med veien. Derfor er det livsviktig med gode dekk. Vi anbefaler å kjøpe gode dekk selv om de koster. Alt i alt er det en billig livsforsikring, sier Korsvoll.

Les også: Fra 4. april reduseres bompengetakstene for bobiler

Testvinneren har tatt i bruk avansert teknologi

For å unngå vannplaning har produsenten av Nokian-dekket tatt i bruk samme teknologi som benyttes i produksjonen av fly og Formel 1 biler, ifølge eget nettsted.

Coanda-teknologi. FOTO: Nokiantyres.no

Coanda-teknologi. FOTO: Nokiantyres.no

«De avrundede mønsterklossene i slitebanen utnytter det såkalte Coandafenomenet for å raskere kunne lede og fjerne vann mellom dekket og veien», står det forklart.

Årets utgave av Nokian Hakka Green 2 skal ifølge produsenten inneholde en gummiblanding som gir dekket opptil 15 prosent høyere slitestyrke enn sin forgjenger.

Les også: Dette er de mest populære nybilene i 2016

Svenskene har funnet to andre favoritter

Det svenske bladet Vi Bilägare har også testet sommerdekk for 2016-sesongen. Der ble ContiPremiumContact 5 fra Continental årets testvinner.

«Når vi kjører Continentals dekk på vått underlag holder bilen seg stabilt og uten tendenser til sladd», skriver bladet Vi Bilägare. «ContiPremiumContact 5 oppnår også best resultater på våt og tørr vei, og styreresponsen er god», står det videre.

Dekket fra Continental vant for øvrig også NAFs sommerdekktest i 2015, da foran Nokians Hakka Blue.

Goodyears EfficientGrip Performance kapret andreplassen i svenskenes test, mens Nokian Hakka Blue 2 tok tredje.

Store prisvariasjoner på samme dekk

Prisen på de samme dekkene varierer fra forhandler til forhandler. Når du har funnet det dekket du vil kjøpe, bør du alltid sjekke prisen hos flere forhandlere.

Ifølge magasinet Motor er det ikke uvanlig å spare 1000-1500 kroner på fire dekk av samme merke og modell, ved å ta en rask prissjekk.