Bank har stengt 26.300 kontoer med 200 millioner innestående

Som et ledd i Nordeas kamp mot hvitvasking av penger, har de sperret 26.300 kunde-kontoer. Bildet viser et filial i Umeå i Sverige. Foto: Oxiq/ Wikimedia Commons

På grunn av Nordeas anti-hvitvaskingsarbeid har banken stengt et betydelig antall privatkontoer de siste månedene.

Før sommeren stengte Nordea 25.000 privatkontoer med til sammen 99 millioner kroner. Nå stenges ytterligere 1300 kontoer med over 100 millioner kroner innestående.

Dette er som en følge av bankens anti-hvitvaskingsarbeid, skriver Dagens Næringsliv (DN).

Stenging eller sperring av konto betyr at man hverken får satt inn eller tatt ut penger, eller brukt kortene sine.

Bakgrunnen for kontosperringene er at kundene ikke har svart tilfredsstillende på Nordeas spørsmål om kundeforholdet, spørsmål banken stiller på grunn av hvitvaskingsloven.

– Her har ikke kundene svart på henvendelsene våre, eller de har ikke gitt oss den informasjonen vi har bedt om. Da må kontoene dessverre sperres, sier John Sætre, leder for Nordeas bankvirksomhet i Norge, til DN.

Informasjonen Nordea etterspør fra sine kunder handler om hvordan kunden bruker banken, om innskudd og uttak, betalinger til utlandet, om noen i familien er politisk eksponert eller om de er det selv.

Les også kommentaren: Så mye må strømprisen øke for at solcellepanel på taket skal bli lønnsomt

Annonse:


Ikke alle vil at banken skal snoke i privatlivet

Noen av de kontoene som ble stengt før sommeren er nå åpnet igjen, men noen har også valgt å flytte kundeforholdet til banker som ikke stiller de samme spørsmålene.

Tidligere i år klaget en kunde Nordea inn til Finansklagenemnda. Kunden mente banken snoket i private forhold og viste kundeforakt da den stengte tilgang til nett- og mobilbank.

Nordea hadde stilt kunden spørsmål om skattemessig tilknytning, blant annet hvor pengene kom fra, overførsler til utlandet og antall kontantuttak, for å sikre at kundeforholdet var oppdatert.

Kunden fikk ikke medhold.

Et fåtall reagerer imidlertid så sterkt som denne kunden, ifølge Sætre.

– Jeg tror den klagen er et unntak, men jeg kan helt klart forstå kunder som ikke forstår hvorfor vi har alle disse spørsmålene. Og jeg skjønner at det oppleves som snoking i privatlivet, men dette er noe vi må gjøre for å både beskytte samfunnet og hjelpe kundene, sier han.

Også DNB melder at de har sperret flere tusen kontoer.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Fire eksperter: Dette er ulempene med indeksfond

Så lenge får du brukt de utgående norske sedlene

Dette landet kan bli det første uten kontanter

Valutafelle lurer nordmenn på ferie for én milliard kroner

 

Annonse